Treinblog: 20:17 Intercity Groningen rijdt niet

Het is zondag-avond en je mag weer je routine reis naar de mooiste stad van Nederland maken. Haastig loop je de trap op van station Zwolle en je werpt een snelle blik naar het scherm met de vertrekkende treinen…

20:17 IC Groningen rijdt vandaag niet zie je staan… Ho stop… huh? maar…huh?
20:17 IC Groningen EXTRA TREIN staat eronder.. huh? huh? rijdt niet, maar rijdt wel?

Dit zorgt voor veel onduidelijkheid en ook onbegrip. Maar hoe komt dit nou? Want rijdt wel, rijdt niet, rijdt extra… Voor jou, als reiziger is de trein naar Groningen gewoon ‘de trein naar Groningen’. In dit voorbeeld gebruik ik even de tweet van Anneke

NS logica de trein van 20.17 naar Groningen rijdt niet daarom komt er een trein van 20.17 met een extra trein erbij ingezet. Slimm!

De trein van 20:17 uit Zwolle naar Groningen noemen wij trein 769. Het nummer is een specifiek treinnummer. Als we van de laatste twee cijfers een nul maken hebben we een treinserie. Treinserie 700 rijdt tussen Den Haag Centraal (Gvc) en Groningen (Gn) v.v.

In dit voorbeeld ging het over het weekend van zaterdag 21 en zondag 22 juni 2014. Toen vonden er werkzaamheden aan het spoor plaats tussen Duivendrecht en Schiphol Airport. Daardoor kon de 700-serie (en dus ook de trein uit het voorbeeld) niet volledig rijden.

Dan heb je nog een andere treinserie, de 12600 en die rijdt van Vlissingen via Amsterdam Centraal naar Lelystad. Maar vanwege de werkzaamheden reed deze trein door naar Groningen, in dit voorbeeld onder treinnummer 12699 en reed vanaf Lelystad in de dienstregel van trein 769.

Als reiziger hoef je dit niet allemaal zo specifiek te weten, maar het systeem heeft daar moeite mee gehad. Die verwacht trein 769 maar die rijdt niet, en het systeem ziet wel trein 12699 extra doorrijden naar Groningen en maakt dus van beide treinen een melding aan. Gelukkig wordt er hard gewerkt om het systeem nog slimmer te maken zodat dit binnenkort verleden tijd is.