[blog] Geen dag hetzelfde

Geen dag hetzelfde

Geen dag is het zelfde. Als je dat zoekt in een baan dan kun je zo conducteur of machinist worden. Begin september kopten veel kranten “NS zoekt duizenden nieuwe medewerkers” Op de website WerkenbijNS.nl staan genoeg vacatures in ieder geval. Wil je in de baas zijn tijd koffie drinken in een stad 100 kilometer van je woonplaats? kom bij oNS. Wil je elke dag op een andere locatie pauze hebben? kom bij oNS. Wil je het mooiste kantoor van Nederland? kom bij oNS! Ik probeer elke twee week een stukje uit mijn wereld als conducteur te delen.

Op een mooie zonnige avond heb ik de luxe dat ik 65 minuut pauze heb in Rotterdam. Om het station te verlaten heb ik wel toestemming nodig van de bijsturing. Er zijn geen rare storingen en alles gaat als een trein, dus ik krijg die toestemming. Ik loop een mooie rondje in de wijk achter het station en terug in de buurt van het station ga ik aan de Spoorsingel lekker op een bankje ter hoogte van de hoevebrug. Rechts een meneer welke zachtjes in zichzelf praat, in de vijver twee eenden welke continu het zelfde rondje drijven en voor me lopen mensen in alle soorten en maten langs. Ik hou daar wel van, observeren en om me heen kijken. Maar ook lekker lezen vind ik niet vervelend en gelukkig heb ik in mijn tas een mooi boek. Ik heb de tijd gelukkig. Totaal ontspannen en opgeladen kom ik even later aan bij mijn trein waar ik voor ben besteld. Ik help nog wat (inter)nationale reizigers in de hal en neem niet veel later de trein over van mijn collega welke naar huis mag. Nu verwacht je waarschijnlijk wat spannends, maar het gaat allemaal perfect. Iedereen is netjes ingecheckt, iedereen is ontspannen, er is genoeg plaats en we rijden stipt op tijd -als stoptrein- naar Den Haag Centraal. Op Den Haag HS staan we drie minuut stil en dat zijn mooie minuten om genietend het prachtige station en plafond te bewonderen.

Op Den Haag Centraal haal ik enkele minuten later een kop thee en blijf op het station rondhangen. Wachten totdat ik mijn trein naar huis mag rijden. Ik krijg een melding van een defecte trein bij Sassenheim in beeld van de railpocket, en daar ben ik niet blij mee want dat zou wel invloed kunnen hebben op mijn trein naar huis. Ik kreeg steeds meer en meer vragen en ondertussen komt er ook een melding van een seinstoring bij Rotterdam. Zoals ik al zei, geen dag, laat ik zeggen, geen uur is hetzelfde bij het spoor. Ik sta inmiddels bij mijn trein, volgens het infobord boven het perron en de NS Xtra app gaat de trein gewoon rijden naar Groningen. Tussen alle vragen door probeer ik een aantal keer contact te zoeken met de machinist maar dat lukt helaas niet. Ik besluit toch maar naar voren te lopen om te kijken of ik wel een machinist heb. Ik zwaai de cabinedeur open en zie een lege stoel. Inmiddels is het sein groen geworden en is het moment gekomen dat de trein moet vertrekken. Maar zonder machinist komen we niet ver. Ik zoek contact met de procesleider perron om het sein weer terug te laten roepen, zo hebben andere treinen geen last van ons. Ook neem ik contact op met de bijsturing. Na 2 pogingen heb ik contact. De machinist zit op de trein die defect staat bij Sassenheim en kan dus helaas niet komen hoor ik. Ook zijn de reserve machinisten al ingezet dus onze trein kan niet rijden en wordt opgeheven. De bijstuurder geeft aan dat ik mijn eigen plan mag trekken om thuis te komen en wenst me succes. Ik roep om dat de trein niet kan rijden en vraag de collega van de Intercity naar Leiden en Haarlem om mijn reizigers mee te nemen. De reizigers naar Zwolle en verder adviseer ik om te reizen via Utrecht, wat ik zelf ook ga doen. En maar goed ook. De bijsturing belt me iets later op met de vraag waar ik ben. Ik geef aan dat ik bijna in Gouda bent en ik hoor aan de stem van de collega van bijsturing dat hij opgelucht is. Er staat namelijk een trein in Gouda zonder conducteur, en dat is de Intercity naar Groningen die daar heeft moeten keren vanwege een seinstoring bij Rotterdam. De collega vraagt of ik die dan wil meenemen. Géén enkel probleem natuurlijk, ik breng me zelf naar huis.

Als avond-conducteur zijn treinnummers onder de 50 vroeg. Op zondag begin ik mijn dienst met trein 738 (en 38 is onder de 50, dus het is erg vroeg). Uit Groningen vertrekt de trein om 10:46 uur en rijdt naar Den Haag Centraal. Het zijn twaalf rijtuigen Virm (dubbeldek) en het voorste stel is zo goed als leeg. Tijdens mijn controleronde sta ik plotseling met mijn voeten in het water. Een complete benedenverdieping van een rijtuig staat van voor tot achter enkele centimeters onder water. Gelukkig zitten er geen reizigers en ik ga op onderzoek uit. Het blijkt vanuit het toilet te komen en ik bel direct wat mensen om te voorkomen dat het treinstel na eindstation Den Haag nog verder ingezet gaat worden. Hier kun je echt geen reizigers in vervoeren. Ik plak de benedenverdieping van het rijtuig met defect stickers af en hoop dat reizigers welke instappen niet kiezen om daar doorheen te gaan lopen. In Zwolle laat ik bovendien de schoonmaak bij de trein komen om in ieder geval het balkon schoon en droog te maken zodat we geen glij partijen krijgen en iedereen daar dus wel veilig in en uit kan gaan stappen. Door deze extra spoedreiniging lopen we helaas wel 5 minuut vertraging op. Ik overleg even met de collega conducteur om besluit de eerder gemaakte werkafspraak aan te passen. Ik blijf de gehele rit voorin de trein om reizigers een andere kant op te sturen en de boel in de gaten te houden. De machinist verzoek ik bij elk station iets verder door te rijden dan gebruikelijk zodat reizigers wat meer achterin gaan instappen. Dit om ongelukken, vast lopen door drukte en ook verdere vertraging te voorkomen. Het gaat gelukkig tot Den Haag Centraal verder goed en de reizigers in de buurt hebben alle begrip voor de afzetting. Op Den Haag wordt het stel afgesloten en weggerangeerd. Hopelijk kan het probleem snel verholpen worden zodat de trein weer snel ingezet kan worden. Het zijn toch ineens 6 rijtuigen minder op het Nederlandse spoor.

Veel geregel op de vroege ochtend dus, en in verband met de extra overdracht blijft er weinig over van mijn pauze. Ik neem snel een kop koffie, pak een zonnestraal mee en ga alweer door met de intercity naar Utrecht. Daar heb ik gelukkig meer tijd zodat ik even een broodje kan eten. Nog één trein op het kaartje. Van Utrecht naar Rotterdam en terug naar Groningen. Ik sta keurig op tijd op het juiste perron maar in plaats van de trein naar Rotterdam komt de trein naar Leeuwarden binnen rijden. Hier klopt iets niet, en dat betekend meestal ook het begin van trammelant. Het duurt niet lang of er staan 100 reizigers om me heen. Gelukkig is niemand agressief en word ik niet uitgescholden. Het is dan ook zondag. Ik leg rustig uit wat ik weet, geef wat alternatieve adviezen en probeer erachter te komen wat er aan de hand is. Ondertussen word ik gebeld door bijsturing en de reizigers geven mij de kans op de telefoon op te nemen. Ik krijg te horen dat er een vrachtwagen op het spoor staat, en herhaal dat zodat de mensen om me heen het ook horen. Mijn trein naar Rotterdam kan er nog net langs maar komt wel met +25 minuut binnen. Ik word gevraagd de trein naar Rotterdam Alexander te rijden, en dan rijden we leeg, dus zonder passagiers, een stukje verder naar Rotterdam Noord, het goederenspoor op. Keren en terug naar Rotterdam Alexander en Groningen. Ik maak snel een werkafspraak met de machinist en we wachten tot de trein binnenkomt. De bijsturing kon me gelukkig ook vertellen wat de bestemming was van de trein welke nog op spoor 8 stond en ik kan de reizigers gelukkig van dienst zijn door de informatie te delen. één stel naar Den Haag en één stel naar Rotterdam. Als de trein in beweging komt en uiteindelijk weg is, komt mijn zwaar vertraagde trein binnen rollen. In mijn trein adviseer ik de reizigers voor Rotterdam Centraal in Gouda te gaan overstappen en geef een verklaring waarom onze trein niet verder rijdt dan Rotterdam Alexander. Dat is in verband met de +25 vertraging wat we hebben en de trein ook nog terug naar Groningen moet. Gelukkig rijdt er 5 minuut achter ons aan een nieuwe Intercity naar Rotterdam Centraal. In de trein merk ik dat zowaar iedereen begrip heeft voor de situatie en krijg bijna geen vragen. Na het keren rijden we met +10 terug naar Utrecht. Helaas voor mij was het spoor tussen Utrecht en Amersfoort nog niet vrij en werd de trein Utrecht opgeheven. Uiteindelijk kom ik met de volgende trein dertig minuut later aan in Groningen. Zo zie je dat ook NS personeel soms vertraagd thuis komt.

1 Comment

  • Hans

    22.09.2015 at 17:05

    Hallo Bram…je bent een Held:-)

    Wel nog even een vraagje: het kan zijn dat het dialect is, maar waarom heb jij het steeds over 3 minuut en zo, maar dan wel weer over 2 pogingen:-)