[blog] Een herfstachtige periode

Een herfstachtige periode

De afgelopen weken waren ‘rommelig’ op het spoor. De herfst is vaak een periode waarin alles extra kwetsbaar lijkt. Een wisselstoring hier, een seinstoring daar. Een periode waarin meer mensen met de trein gaan, en de treinen dus voller komen te zitten. Een incident brengt de treinomloop makkelijk in de war. Zo gebeurt het dat ik door een wisselstoring bij Utrecht en ergens elders op het traject de nasleep van een aanrijding met een persoon geen tien rijtuigen maar slechts 4 rijtuigen mee krijg naar Groningen. De gehele rit heeft de trein van voor tot achter vol gezeten. Dat is voor mezelf ook niet prettig, en natuurlijk al helemaal niet voor de reizigers. Een volle trein betekent onvrede, betekent extra alertheid en bovendien vertraging oplopen omdat het uit en instappen niet snel verloopt. Logische gevolgen. Samen met een collega en de machinist maken we werkafspraken. Zo is afgesproken met de machinist dat deze de snelheid extra aanpast bij een wissel of scherpe bocht en dat we bij een station pas vertrekken als ik of mijn collega de trein ‘klaar’ geeft via de portofoon. Bij de vertrekprocedure van een volle trein kan het voorkomen dat we na het sluiten van de deuren over het perron lopen om te kijken of niemand tegen deuren aanleunt zodat deze niet in de vergrendeling valt. Het is dan natuurlijk vervelend dat de machinist wegrijdt als de conducteur nog buiten staat. Daarom zijn werkafspraken, en zeker in afwijkende situaties, héél belangrijk. We laten helaas wat reizigers achter en de reizigers in de trein leggen via regelmatig via de boordomroep uit wat de reden van de veels te korte trein is. Er is gelukkig begrip maar leuk is het voor niemand.

Voor wat extra informatie over de gevolgen van ‘herfst’ voor onze treinen, bekijk even de video hierboven. En het is niet enkel een probleem hier in Nederland. Overal waar treinen en herfst actief zijn is dit een probleem. Nederland is natuurlijk een druk land en onze dienstregeling is erg strak. Voor nog een mooie video les over treinen vs. herfst, bekijk deze van de BBC eens.

 

Aanrijding met een persoon2015-11-27 02.11.08-1

Zoals al gezegd. De herfst is een bewogen periode op het spoor. Dan trekt er een storm over het land en slingeren de treinen en bovenleidingen alle kanten op, vallen er takken op de bovenleiding of complete bomen. En dan moet de winter nog komen. Qua klimaat is Nederland zeer divers te noemen. Wat het soms lastig maakt voor weg en spoorverkeer. De donkere dagen brengt helaas ook de “aanrijding met persoon” met zich mee. Ik heb (gelukkig) geen cijfers maar je krijgt soms de indruk dat het in de herfst wel toeneemt. Ik klop het zelf graag af, want ik heb het nog niet meegemaakt. Op donderdag-avond heb ik ik een dienst van 9 uur gekregen, en via Amsterdam en Zandvoort aan Zee kom ik uiteindelijk weer in Amersfoort terecht. Daar wacht ik op de laatste trein naar Groningen. Ik had al gelezen dat er bij Haren een aanrijding met een persoon was geweest, en de prognose dat het treinverkeer weer hervat kon worden was 2:00u. Dat zou dus kunnen betekenen dat de laatste trein naar Groningen door kon rijden, maar het was allemaal behoorlijk onzeker. Samen met een collega loop ik tussen Amersfoort en Zwolle een controle ronde, en informeer de reizigers naar Groningen. Tussen Zwolle en Hoogeveen ben ik druk aan het bellen om informatie boven water te krijgen. Het heeft me een half uur gekost maar uiteindelijk weet ik meer. Het baanvak staat op het punt om vrij gegeven te worden, maar we zullen in Assen wel even moeten wachten. Er staan voor de zekerheid nog 4 bussen stand-by. Tussen Hoogeveen en Beilen loop ik nog een informatie-rondje en vraag reizigers zich voor te bereiden op eventueel een extra overstap trein naar bus in Assen. Later bij Assen hoor ik van de Machinist dat de seinen richting Groningen allemaal nog op rood staan. Ik roep dat om door de trein en ik zie vanuit de trein de bussen staan. Ik adviseer de reizigers toch om naar de bussen te gaan, ze staan er immers. Ik zeg dat ze ook mogen blijven zitten maar dat het zou zo maar kunnen dat we nog een half uur of langer moeten wachten in Assen. Iedereen uit de trein besluit met de bus te gaan. Ik begeleid de reizigers naar de bussen en samen met de Machinist wacht ik bij de trein. Ik loop nog een rondje door de trein en tref ineens weer iemand aan. Een meneer zag onze trein aan als slaapplaats, en lag -met schoenen- languit op de treinbank. Deze meneer hoefde nergens heen, en stapte gelukkig snel de trein weer uit. Na ruim 40 minuut wachten in Assen sprong het sein op groen en konden we door naar Groningen. De Machinist heeft voor de zekerheid in Haren en op Groningen Europapark gestopt voor eventuele achterblijvers, maar het perron was leeg.

Een aanrijding met persoon kent alleen maar verliezers. Dat hoef ik niet uit te leggen. Als je behoefte hebt om er over te praten dan is 113online bereikbaar. 24/7 per telefoon 0900 0113. Ook voor informatie en om te kunnen chatten kun je terecht op de website van 113.