De trein rijdt weg

Zestien dagen lang is Meppel een druk en (nog) belangrijk spoorwegknooppunt in Noord Nederland geworden. Alle treinen uit Leeuwarden en Groningen keren nu in Meppel. En met 4 treinen per uur naar Groningen en 4 treinen per uur naar Leeuwarden worden de sporen zeker optimaal benut. De sprinter uit Leeuwarden komt binnen, en keert op spoor 1. De Intercity uit Leeuwarden komt binnen en keert op spoor 3. En de treinen uit Groningen moeten het doen met spoor 2. En rijdt bovendien in afwisseling stop-/IC dienst. Zo komt de trein als Intercity Meppel binnen en keert daar dan als Sprinter (of net andersom natuurlijk). En dat maakt het een ingewikkelde en drukke bedoeling op station Meppel. De treinenloop ligt nu nog dichter op elkaar.

Na een paar diensten 4x per dienst heen-/weer gependeld te hebben naar Meppel hoor ik de verhalen van reizigers wel een beetje. De meesten zijn tevreden, maar sommigen balen dat de vorige trein niet even twee minuut heeft gewacht. In het begin proef ik onbegrip, maar na wat uitleg is er begrip. Het is ook best een operatie. Daarom beantwoord ik twee vragen.

Waarom wacht de trein naar Groningen niet 1 minuutje?
Hier links zie je een mooie situatieschets van de treinenloop rond Meppel. De blauwe stip geeft in dit voorbeeld mijn trein aan. Wij rijden net Meppel uit en gaan richting Groningen. Ons tegemoet rijdend komt alweer de IC uit Groningen (met het pijltje als rijrichting naar Meppel). In de bocht staat ook het sein voor de trein uit Groningen. Als ik met twee minuut vertraging vertrek uit Meppel komt de trein uit Groningen voor rood, en dus stil te staan. Wij moeten bij vertrek van spoor 2 in Meppel ook nog ‘doorwisselen’ naar het rechterspoor en houden dus extra lang het spoor bezet. Als de tegentrein moet wachten komt deze met een paar minuut vertraging Meppel binnen rijden, waardoor de trein naar Leeuwarden weer moet wachten met wegrijden omdat het spoor bezet is en doordat de trein uit Groningen te laat is zullen de bussen waarschijnlijk ook weer iets later wegrijden. Dat is het sneeuwbal-effect.

Dat wachten in Meppel doe ik graag, maar ik moet bovenstaande wel in mijn achterhoofd houden. En als er nét een bus binnenkomt en iemand rent naar mijn trein en ik wacht met sluiten van de deuren, dan is die persoon mij hopelijk erg dankbaar. Maar achter die persoon, rent iemand anders. En daarachter ook weer. En daarachter ook weer. Dan krijg je nog een groepje met grote stukken bagage en eventueel zelfs een fiets. En dan praten we al niet meer over 2 minuut maar eerder 5.
In de spits is soms de toestroom van bus naar trein soms ‘non-stop’ en dan kan het voorkomen dat we onbeleefd een gaatje moeten gaan benutten om de deuren te sluiten. Zeker nu, in Meppel is heel goed te merken wat de gevolgen zijn van vertraagd vertrekken is. Dat onschuldig begint eindigt in het infecteren van bussen en 3 andere treinen met kans dat die het weer doorgeven aan anderen. De sneeuwbal blijft dus doorrollen.

Waarom rijdt de trein uit Groningen zo ver door?
Spoor twee in Meppel bestaat uit 2 fasen. Een A-fase en een B-fase. Feitelijk gezien kan je dus twee treinen op één perron-spoor binnen laten komen. Handig bij een verstoring bijvoorbeeld. Maar om dit mogelijk te maken is wel een sein nodig en die staat halverwege het perron/spoor. Normaal heeft dit sein geen invloed op het halteren in Meppel, omdat de trein er niet keert. Maar nu Meppel de eindbestemming is, moet dit sein wel ‘afgereden’ worden. Doen we dat niet, dan krijgen we geen groen licht op onze vertrektijd terug naar Groningen. Om op tijd te kunnen vertrekken (en je weet nu waarom dat zo belangrijk is) moet het seintje in het midden dus afgereden worden (gepasseerd worden). Dit betekend dat als de trein met bijvoorbeeld vier rijtuigen rijdt, deze verder moet doorrijden dan gebruikelijk. En daarom moet jij verder lopen.

Dus lieve reiziger, als ik of mijn collega de deuren sluit, terwijl jij net de trap op loopt in Meppel. Of je moet een flink stuk extra lopen in Meppel om de trein te kunnen instappen, geloof me, dat doen wij echt niet om jou te pesten. Nog heel even doorbijten. Vanaf maandag 16 juli rijden de treinen weer via station Zwolle en rusten de bussen en chauffeurs uit. Dan hebben wij allemaal de zestien daagse buitendienststelling en het ongemak daarbij overleefd.

1 Comment

  • Koos van der Vate

    14.07.2018 at 06:18 Beantwoorden

    Ik was gisteren in Meppel en daar ging alles goed, geen problemen. Wel vond ik het breemd, en met mij vele medereizigers, dat er in Olst geen bussen klaar stonden en we een tijd moesten wachten. Maar uiteindelijk is alles goed gekomen.

Post a Comment