Treinblog: De trein rijdt weg

Zestien dagen lang is Meppel een druk en zeer belangrijk spoorwegknooppunt in Noord Nederland. Alle treinen uit Leeuwarden en Groningen keren vanwege werkzaamheden nu in Meppel. Ondanks de werkzaamheden worden de sporen naar het Noorden wel optimaal benut door 4 treinen per uur naar zowel Groningen als Leeuwarden te laten rijden. De sprinter uit Leeuwarden wordt binnen genomen op spoor 1 en maakt hier op (keren). De Intercity uit Leeuwarden komt binnen en keert op spoor 3. En de treinen uit Groningen moeten het doen met spoor 2. En rijdt bovendien in afwisseling stop-/IC dienst. Zo komt de trein als Intercity Meppel binnen en keert daar dan als Sprinter (of net andersom natuurlijk). En dat maakt het wel een ingewikkelde en drukke bedoeling op station Meppel. De treinenloop ligt nu nog dichter op elkaar maar so far so good.

Na een paar diensten 4x per dienst heen-/weer gependeld te hebben naar Meppel hoor ik de verhalen van reizigers natuurlijk wel een beetje. De meesten zijn tevreden, maar sommigen balen dat de vorige trein niet even twee minuut heeft gewacht. In het begin proef ik onbegrip, maar na wat uitleg is er gelukkig ook veel begrip. Het is ook een beste operatie allemaal. De twee meest gestelde vragen beantwoord ik ook graag hieronder.

Waarom wacht de trein naar Groningen niet 1 minuutje?
Hier links zie je een mooie situatieschets van de treinenloop rond Meppel. De blauwe stip geeft in dit voorbeeld mijn trein aan (wij rijden net Meppel uit richting Groningen) en voor ons zie je een gele stip met IC erin. Dat is de tegemoet rijdende Intercity uit Groningen al. Daar waar de IC staat nu staat ook al het sein om Meppel binnen te mogen rijden en als ik met twee minuut vertraging vertrek uit Meppel komt de trein uit Groningen dus al snel voor rood stil te staan. Bij ons vertrek van spoor 2 in Meppel moeten wij eerst ‘doorwisselen’ naar het rechterspoor en dat gebeurt met 40 km/u en dus houden wij extra lang het spoor bezet. Als de tegentrein moet wachten komt deze met een paar minuut vertraging Meppel binnen rijden, waardoor de trein naar Leeuwarden weer moet wachten met wegrijden en rijden de bussen naar Zwolle ook weer iets later weg en dat is nou exact wat mij het sneeuwbal-effect noemen. Wat begon met twee minuutjes….

En geloof mij, wachten in Meppel doe ik graag, maar ik moet bovenstaande wel in mijn achterhoofd houden. En als er nét een bus binnenkomt en iemand rent naar mijn trein en ik wacht met sluiten van de deuren, dan is die persoon mij hopelijk erg dankbaar. Maar achter die persoon, rent iemand anders. En daarachter ook weer iemand anders. En daarachter ook weer etc etc etc. Dan krijg je nog een groepje met grote stukken bagage en eventueel zelfs een fiets. En dan praten we al niet meer over 2 minuut maar eerder 5. En dan heb je nog de spits, dan is de toestroom soms ‘non-stop’ en dan kan het voorkomen dat er erg onbeleefd een gaatje benut gaat worden om de deuren te sluiten. Zeker in de voorbeeld van station Meppel tijdens werkzaamheden geeft snel en goed beeld van wat de gevolgen zijn van vertraagd vertrekken. Wat onschuldig begint eindigt al snel in het vertragen van de bussen en zeker direct drie andere treinen met dus met grote kans dat die het weer doorgeven en zo gaat onze sneeuwbal dus snel doorrollen.

Waarom rijdt mijn trein uit Groningen zo ver door?
Spoor twee in Meppel bestaat uit 2 (spoor)fasen. Een A-fase en een B-fase. Feitelijk gezien kan je dus twee treinen op één perron-spoor binnen laten komen. Handig bij een verstoring bijvoorbeeld. Maar om dit mogelijk te maken is wel een sein nodig en die staat halverwege het perron/spoor. Normaal heeft dit sein geen invloed op het halteren in Meppel, omdat de trein er niet keert. Maar nu Meppel de eindbestemming is, moet dit sein wel ‘afgereden’ worden. Doen we dat niet, dan krijgen we geen groen licht op onze vertrektijd terug naar Groningen. Om op tijd te kunnen vertrekken (en je weet nu waarom dat zo belangrijk is) moet het seintje in het midden dus afgereden worden (gepasseerd worden). Dit betekend dat als de trein met bijvoorbeeld vier rijtuigen rijdt, deze verder moet doorrijden dan gebruikelijk. En daarom moet jij verder lopen, maar de reiziger naar de bus maakt dankbaar gebruik van de noodbrug naar het busplatform en loopt zo een stap minder.

Dus lieve reiziger, als ik of mijn collega de deuren sluit, terwijl jij net de trap op loopt in Meppel. Of je moet een flink stuk extra lopen in Meppel om de trein te kunnen instappen, geloof me, dat doen wij echt niet om jou te pesten. Wij houden echt van jullie!

1 Comment

  • Koos van der Vate

    14.07.2018 at 06:18

    Ik was gisteren in Meppel en daar ging alles goed, geen problemen. Wel vond ik het breemd, en met mij vele medereizigers, dat er in Olst geen bussen klaar stonden en we een tijd moesten wachten. Maar uiteindelijk is alles goed gekomen.