Een groep alleen

Een groep alleen

De tijd dat je naar het loket of de kaartautomaat gaat voor een treinkaartje lijkt te zijn geweest. Alleen rond Amsterdam en Schiphol Airport zijn ze nog in handen van reizigers zo lijkt het wel. Tegenwoordig tref je als conducteur voornamelijk OV-Chipkaarten met eventueel daarop (traject-)abonnementen voor het gehele- of een gedeelte van het traject en de incidentele reiziger gaat tegenwoordig steeds vaker naar een supermarktketen, drogisterij of internet voor goedkopere treinkaartjes. Vol tarief is bijna het nieuwe dagretour, iedereen kent het maar bijna niemand gebruikt het meer.

Zeker vanuit studentensteden zoals Groningen lijkt het wel alsof iedereen ondernemend is, en op pad gaat met goedkope e-tickets naar een bestemming naar keuze, met een groepsretour alleen op pad. En dat mag. In Nederland mag je solo reizen met een groepsretour. Waar ze in Duitsland op een e-ticket het aantal personen zetten die mee reizen, en dus ook daadwerkelijk samen moeten reizen, reis je in Nederland alleen. En dan is het niet zo gek dat een groot deel van de treinreizigers vindingrijk zijn geworden en Facebook weer begint op te leven, en ternauwernood aan een hyveswaardige dood is ontsnapt.

Actievoorwaarden
Zoals bij alle treinkaartjes zijn er ook bij acties een aantal voorwaarden van toepassing. En als conducteur kun je natuurlijk de geldigheid controleren. Klopt het traject? Is het na 9:00u ‘s morgens, klopt de naam op het ticket, klopt de datum op het ticket, is het ticket niet vals? Dat is ons taak om te controleren. Maar dat het ticket via facebook, door een ander een groep is samengesteld, met niet als doel om samen een dagje erop uit te gaan, dat weten wij dus echt niet hè. Natuurlijk weten we dat slechts 0,01% het groepsretour gebruikt waarvoor die bedoeld is, maar dat de andere 99,99% het via facebook koopt.. Ken je de actievoorwaarden (nog) niet? Voila!

Actievoorwaarden NS Groepsretour
• Het NS Groepsretour is bedoeld voor mensen die er samen een dagje op uit gaan.
• De groep bestaat dus uit personen die een vooraf gedefinieerd, gezamenlijk reisdoel hebben, dat wil zeggen met elkaar een activiteit gaan uitoefenen op de plek van bestemming (hierna ‘de Groep’).
• Het NS Groepsretour is op doordeweekse dagen geldig na 9.00 uur. In het weekend en op feestdagen is dit kaartje de hele dag geldig.
• Het NS Groepsretour is zowel bij NS als bij andere treinvervoerders geldig.
• Elke persoon in de Groep heeft een eigen persoonlijk e-ticket nodig om te kunnen reizen.
• Het is niet toegestaan te reizen op het NS Groepsretour als de Groep bijeen is gebracht door middel van bemiddeling door een derde, tenzij NS hiervoor toestemming verleent.
• Het aanbod is niet geldig in combinatie met andere aanbiedingen.
• Het NS Groepsretour kan gekocht worden t/m 31 december 2016 in de eticketshop van NS.
• Gekochte NS Groepsretouren kunnen t/m 31 januari 2017 verzilverd worden in de e-ticketshop van NS.
• NS behoudt zich het recht voor om tussentijds de prijs te verhogen.
• Er wordt geen restitutie verleend op dit product.
• Er wordt geld terug bij vertraging verleend op dit product.
• Het bijeen brengen van de Groep door middel van bemiddeling door een derde is niet toegestaan, tenzij NS hiervoor toestemming verleent.

De proef op de som
Maar hoe doe je dat nou? Hoe fix je dat nou? Ik neem de proef op de som, want ik wil mijn reiziger natuurlijk wel goed kennen. Ik meld mij aan op een Facebook groep voor groepstickets. Een bijzonder grote lijst met groepen komt bij een simpele zoekopdracht al tevoorschijn. Een beheerder moet mij nog wél goedkeuren, dus ik trek een biertje open en net op het moment dat ik mijn Grolsch uitschenk zegt Facebook dat ik ben toegelaten.

groepsretour1

Ik scroll wat door de oneindige lijst met oproepjes heen en zie dat iemand voor 16-09-2016 een ticket zoekt. Dat lijkt me wel een mooie datum om te reizen, dus geef ik aan dat ook ik een ticket zoek. Iemand anders opent een ‘geheime’ groep waar ik met 9 anderen in kom te zitten. Eén iemand neemt het initiatief (de hoofdboeker), in dit geval de oprichter van de geheime groep, en vraagt alle leden om voor middennacht €7,00 over te maken naar zijn bankrekening. Het werkt dus wel met vertrouwen, want maak je het niet over, dan krijg je geen ticket, en bovendien kun je het hele systeem laten instorten. Want de ticketprijs is gebaseerd op aantal kopers.

bij 4 personen € 13,75 p.p (minimaal nodig voor een groepsretour)
bij 5 personen € 11,50 p.p.
bij 6 personen €10,00 p.p
bij 7 personen € 8,93 p.p
bij 8 personen € 8,13 p.p
bij 9 personen € 7,50 p.p
bij 10 personen € 7,00 (maximaal toegestaan voor 1 bestelling)

Als ik ‘s morgens wakker wordt zie ik een boze reactie van de ‘beheerder’. Eén persoon heeft niet betaald, en snel wordt iemand anders aan de groep toegevoegd en betaald direct. Ik ontvang even later een e-mail van de Nederlandse Spoorwegen. In het Engels, alsof we al helemaal op de hoogte zijn van de groepsretour gebruikers en regels (zo zijn de groepsretour Facebook-pagina’s English Only!!!)groepsretour3

Ik klik op de gele banner om naar mijn ‘persoonlijke’ pagina te gaan en vul mijn vertrekstation in. Een groepsretour heeft al een datum (nl. 16 september) en een bestemming (nl. Utrecht).

groepsretour2

Ik download EN print mijn e-ticket en voila! Ik reis voor €7 euro retour van Schiphol naar Utrecht Centraal. Niet het meest dure rite maar toch. Een enkele reis Schiphol – Utrecht kost je €8,70, dus retour is al €17,40. Ik kan natuurlijk ook klant zijn van de NS en een kortingskaart hebben. Ik reis om 9:30 uur heen wat me €5,20 kost met 40% korting, en om 17:15 uur terug, wat me €8,70 kost, want de middagspits. In totaal betaal ik dan voor een retour €13,90. Als ik mijn heen- en terugreis in de daluren maken, ben ik met €10,40 nog duurder uit met mijn Dal Voordeel abonnement dan met de e-ticket groepsretour, én bovendien heb ik dan geen belemmering in de middagspits. Het maakt voor de groepsretour dus niet uit of je nou wel of niet in de middagspits je reis maakt, zolang je op werkdagen maar niet voor 9:00 uur in de trein stapt.

Tijdelijke actie
De groepsretour is en blijft een tijdelijke actie. Op dit moment heeft deze actie een einddatum op 31 december 2016. Of dit verlengd wordt, weten we allemaal pas eind dit jaar. Elk jaar komt er behoorlijk wat kritiek op van controlerend personeel van zowel de NS als andere vervoerders. Het is natuurlijk niet eerlijk tegenover een duur betalende NS klant die ook nog eens financieel gestraft kan worden (afhankelijk van het soort abonnement) bij het reizen in de middagspits. Maar de extreme prijsverschillen vindt je soms ook in het buitenland terug. In Engeland kun je bijvoorbeeld voor een traject in de voorverkoop een retourtje kopen voor €30 terwijl dat zelfde kaartje op de dag van reizen makkelijk €300 kan kosten. En je bent dan vaak ook nog gebonden aan een bepaalde trein. Hier in Nederland hebben we de luxe dat je met elk treinkaartje zelf kunt bepalen welke trein je pakt. Al mag je bij actie-kaartjes vaak niet voor 9 uur ‘s morgens op pad. Maar of je nou de trein van half tien of elf uur pakt. Dat maakt niet uit.

groepsretour4

zie ook: NOS artikel (april 2016)

3 Comments

  • Erick

    18.09.2016 at 15:54

    Ik vraag me af waarom ze niet gewoon de (op zich heel normaal klinkende) voorwaarde stellen dat je als groep ook samen moet reizen. Bij elkaar zitten zeg maar. Dat zou al een veel grotere drempel opwerpen.

    • Bram

      18.09.2016 at 21:12

      Mijn idee :)

    • Richard

      07.11.2016 at 04:08

      Het niet samen hoeven reizen vind ik nu juist een belangrijk voordeel van het groepsretour. Je kunt hem zo gebruiken voor bijvoorbeeld familie-uitjes en reünies!