Treinblog: Het jaar 2014

2014

En weer een jaar in sneltreinvaart voorbij. Een jaar waarin veel gebeurt is en waarin ook veel gemopperd is.

De NS en Arriva. Samen op het spoor.
De reiziger wil zo’n perfect mogelijke van A naar B en als er overgestapt moet worden dan moet dit perfect aansluiten. Het liefst natuurlijk trein A uit en na een paar meter lopen direct trein B weer in. Maar dan hebben we nog de praktijk, en daarin loopt het net anders. Vaak zijn aansluitingen ook wél zeer krap ingelegd. Als voorbeeld nemen we station Groningen.

In 2014 kom je om 20:14u aan in Groningen met de Intercity uit Zwolle. De trein komt aan op spoor 4B en je aansluitende trein naar Delfzijl vertrekt om 20:18u van spoor 1A.

In 2015 kom je om 20:14u aan in Groningen op spoor 2B en vertrekt de stoptrein naar Delfzijl om 20:18u van spoor 2A.

In beide gevallen is het een behoorlijke wandeling, al is spoor 1A echt wel het uiterste vertrekspoor van Groningen maar de perfecte aansluiting was van spoor 4B naar spoor 2A. Gemiste kans eigenlijk.

De Telegraaf blaast op

“Bezorgd om zich heen kijkend loopt een NS conducteur tussen de reizigers door die in en uitstappen op het station in Tilburg. De angst begint toe te nemen, vooral op treinstations.”

Telegraaf 26.09.2014

De telegraaf was deze ochtend niet de allerwakkerste. Een onschuldige en ontspannen collega staat bij zijn trein en ontdekt later dat hij een bezorgde NS conducteur is. Dat is voor de twitterende conducteurs en machinisten reden genoeg om een bezorgde houding aan te nemen en we introduceren #bezorgdeconducteur

Handen af!

Als hoofdconducteur op de trein ben je belast met diverse taken. Natuurlijk voorzie je reizigers van informatie, controleer je de vervoerbewijzen en loop je een rondje om te kijken hoe het er aan toe gaat in de trein. Maar je bent ook belast met het handhaven van de orde, rust, veiligheid en goede bedrijfsgang. We zijn bevoegd tot het opsporen van strafbare feiten en hier eventueel een proces verbaal voor op te maken. Denk aan roken in de trein of een aanwijzing geven. De kans is dan ook aanwezig dat je tegen iemand aanloopt die het niet zo fijn vind om geconfronteerd te worden met zijn of haar gedrag. Natuurlijk speelt mee op welke manier je iemand aanspreekt. Je levert maatwerk. Elke persoon -en zeker die overlast veroorzaken- behoeven een eigen aanpak. Soms is enkel kijken voldoende. Soms moet je direct heel duidelijk zijn, en soms werkt een keer waarschuwen en eventueel aangevuld met uitleg het best. En soms werkt niks, of heb je niet eens de kans.

In de media is de laatste tijd veel aandacht voor geweld tegen OV-personeel. Natuurlijk terecht. Want je blijft gewoon van elkaar af. HANDEN AF!
Ik deel twee recente ingezonden brieven. één van een oud collega (ik deel mijn mening even niet) en één van onze directievoorzitter.

Ik vind mijn werk nog steeds leuk. Vervelende gebeurtenissen ventileer ik met leuke gebeurtenissen. De leuke mensen die ik tegen kom. De grapjes, bijzondere verhalen en de glimlachende reizigers. Jullie maken mijn, en onze dagen.

ns_krant_geweld
ns_krant_geweld2

SpoorweNSdag

In de trein ontmoet je vaak bijzondere mensen. vaak leuke, soms unieke, soms bijzondere en soms minder leuke mensen. Maar laat ik vooral een leuk moment delen. Samen met NedTrain collega Michiel laten wij tijdens de SpoorweNSdag de wens van onze V.I.P. Nune (9) in vervulling gaan. Nune heeft als wens om met de oudste -nog rijdende- reizigerstrein mee te gaan. En die weten wij wel te vinden. We maken er gelijk een dagtrip van en nemen zijn broer Pelle (11), vader Patrick en moeder Nastia ook mee op sleeptouw. Hup, het land in.

Vanuit Groningen vertrekken we met een VIRM naar Zwolle, waar we overstappen op ICR + 1700 loc naar Deventer. En daar gaan we Nune blij maken, want van Deventer naar Apeldoorn komt de oudste in reizigersdienst rijdende trein, de mat’64 (apekop) voorrijden. Daar stappen we natuurlijk snel naar binnen. In Apeldoorn aangekomen hebben we nog een verrassing. Samen met Nune gaan we op zoek naar spoor 106a. Want vanaf dat spoor zal onze volgende trein gaan vertrekken. Aangekomen op op het perron komt NS 20 de bocht om rijden. WOW! We gaan met de Kameel via Beekbergen naar Dieren en Deventer rijden. En vanaf Deventer weer met reizigerstreinen terug naar het hoge Noorden. Wat een unieke mooie dag!

Overige ontmoetingen

En ook op een ‘normale’ werkdag ontmoet je bijzondere mensen. Ondanks de (geplande) werkzaamheden tussen Meppel en Zwolle waren deze reizigers wel erg ontspannen op weg naar de randstad. Ik heb genoten van dit trein-optreden. En ik niet alleen, want na het omroepen in Meppel speelden ze nog een toegift. Veel lachende en vrolijke gezichten stapten de trein uit.

Na veel gemopper en gezeur is het dan toch het moment waarop mijn kniptang een stuk minder gebruikt gaat worden. Het papieren kaartje wordt ingeruild voor de OV chipkaart. Zeker in het begin hoor ik veel klachten in de trein. Soms voelt het alsof het persoonlijk tegen mij gericht is. Dat ik deze kaart ontwikkeld heb. Het helpt dan ook niet mee dat Timo Huges (CEO) publiekelijk zijn kritiek uit over dit product. Ook al vind ik de OV Chipkaart nog lang niet klantvriendelijk genoeg. Ik moet er wel mee werken, en handhaven zoals mij verteld wordt. De dagen na de publicatie van de kritiek is het bijna reden nummer 1 bij niet ingecheckte reizigers. “Ja, jullie baas vindt het ook al een klote-systeem”. Ja, dus….

En in 2014 explodeerde mijn account. Ruim 1100 volgers. Bedankt!

Een prachtig 2015 gewenst
heul veul haail en zeeg’n ien’t nije joar!