Hoe een twitterbericht explodeert

Hoe een twitterbericht explodeert

Twitter kan iets maken, en twitter kan iets kraken. Dat is logisch en als twitterende conducteur probeer ik me daar bewust van te zijn. In maart van het jaar 2013 richt ik mijn toen nog anonieme twitter account op. Zonder duidelijke foto en naamsvermelding begon ik aan mijn twitteravontuur als conducteur. Ik had er absoluut geen hoge verwachten van. Mijn persoonlijke twitter account was al dood gebloed, ook omdat ik daar niet gemotiveerd genoeg voor was. Toen ik merkte dat het conducteurs account wekelijks in de groei zat, zowel met volgers als met interactie besloot ik daar mee door te gaan. Ondertussen verwijderde ik mijn persoonlijke twitteraccount en beetje bij beetje ontwikkelde @groningenhc. Mijn voornaam kwam er bij te staan, en later ook een goede profiel foto. Ondertussen zat ik al op bijna 1000 volgers, en counting.

Ook voor de Nederlandse Spoorwegen is zoiets spannend, want ik zet me zelf op twitter als Conducteur van de NS, en dus kan ik niet zomaar alles posten. Want voordat je het weet gaat iets viral. En dat kan positief maar zeker ook negatief zijn. Een goed voorbeeld van iets wat viral gaat is #eenBrammetjedoen en omdat niet bij iedereen duidelijk is hoe dat nou viral is gegaan zal ik proberen een overzicht te maken.

Screenshot 2015-11-13 11.52.07

op zaterdag 17 oktober loop ik mijn controle ronde in de trein van Zwolle naar Arnhem. De trein is goed gevuld met dagjes mensen die weer naar huis gaan, of nog op pad gaan voor een concert. Eenmaal in het voorste rijtuig tref ik in de onderste verdieping helemaal niemand aan. Vreemd contrast, want de rest van de trein is best goed gevuld. Ik besluit een ‘selfie’ te nemen met mijn kniptang en twitter het met de tekst: “Hallo?”. Maandag 19 oktober krijg ik wat berichtjes dat ik in dagblad metro sta (zie foto hieronder).
Daarvoor heeft er wel eens vaker een foto van mij in deze rubriek gestaan, maar dat waren foto’s van prachtige landschappen vanuit de trein gemaakt, eigenlijk ook altijd voorzien van de hashtag #treinleven. Deze tweet met mijn selfie is niet gekoppeld geweest aan @Metro of #treinleven, maar is toch niet ongezien gebleven.
Screenshot 2015-11-13 11.53.53Het begin van een hype kunnen we wel zeggen nu. Ik krijg een aantal reply’s van collega’s en reizigers welke een soortgelijke foto maken, leeg treincoupe, en het gezicht half op de foto. Hashtag #eenBrammetjedoen wordt geboren, de voorwaarden worden gewitterd en de inzendingen lopen rustig door. Natuurlijk vind ik dat grappig en leuk, en er zitten hele mooie inzendingen tussen. Met een collega HC uit Rotterdam en een collega vanuit het hoofdkantoor komen we op het idee om uit de oplopende inzendingen de leukste en beste foto te gaan kiezen en deze eeuwig roem gaan schenken, we noemen onszelf de ‘Jury’. Zelf ben ik ondertussen een aantal dagen in Berlijn, en tijdens een kroegentocht komt dit onderwerp op tafel. “Het zou wel eens viral kunnen gaan” wordt er gezegd.. En dat zou zo maar eens kunnen bedank ik me. Bij terugkomst in Nederland open ik mijn twitter en zie een explosie aan inzendingen. Dat is een uitdaging, en wie A zegt moet ook B zeggen natuurlijk. Dus we gaan door met het bekijken en beoordelen van de inzendingen. Uiteindelijk op zondag 8 november maken we de ‘leukste’ inzending bekend. Ik deel dat op twitter, en feliciteer de winnaar. Tot nu toe is het zeker succesvol geweest, maar niet uit de hand gelopen.

Maandag 9 november, eigenlijk de dag dat ik #eenBrammetjedoen wel weer genoeg vond, en het hoofdstuk wou afsluiten begon het echte circus. Een aantal Media-verzoeken liggen voor mij te wachten. Ik neem snel contact op met NS persvoorlichting. In overleg besluit ik een kort telefonisch interview met Dagblad van het Noorden te doen. RTV Noord wou met de camera naar me toe, maar dat moest diezelfde middag nog. Omdat ik al in Amsterdam zat, ging dat niet door. Simone FM wou om 8:15u in de ochtend een live interview, maar als avond-conducteur leek me dat ook niet erg verstandig. Ik was even bang dat dit het begin was maar gelukkig (tot nu toe) bleef het hier bij. Ik moet eerlijk bekennen dat ik de afgelopen weken veel lol heb gehad over dit onderwerp en de interactie met de twitteraars maar deze week vooral verbaasd ben geweest. Dat dit überhaupt nieuwswaardig is. Het is gelukkig positieve aandacht, dus er is geen imago-schade maar toch, het is een bevestiging hoe snel ik kan gaan in social media land. Daar was ik me van bewust, maar daar ben ik me nu nog bewuster van. Ik ben begin deze week best wel even ‘bang’ geweest dat het pas het begin was. Ook toen populair vrouwenblad Libelle op haar facebook en website een artikel eraan wijdde.

Samengevat:
Een korte tweet van mij wordt door dagblad Metro geplaatst, een aantal twitteraars, en ik zien er de lol van in. Het begint te leven in twitterland, maar wel in een gerelateerde kringen. De beste inzending wordt gekozen en geëerd en wat mij betreft komt er een punt. Media pakt actie alsnog op waardoor het alsnog bijna echt viral gaat. Gelukkig is het positieve aandacht. Het spoor is en blijft in beweging. En niet enkel op het spoor.2015-11-11 09.50.12

2 Comments

  • Tom

    22.11.2015 at 10:18

    Dan zie je dat social media soms leuk is, maar ook een andere wending kan krijgen en soms zelfs gevaarlijk kan zijn.

    • Bram

      07.12.2015 at 17:04

      Het is inderdaad goed om je bewust van te zijn ;-)