Mat: DDAR en de DDZ

DDAR/mDDM
Dubbeldeks AggloRegio materieel. Deze dubbeldekkers zijn vrij kort zodat hij op stations met korte perrons kan stoppen. Daarom worden deze treinen vooral als stoptrein ingezet. De naam AggloRegio komt van een nooit ingevoerde benaming voor stoptrein. in dienst: 1992
mDDM (motorrijtuig dubbeldeksmaterieel) De 50 motorrijtuigen van het type mDDM waren de laatste toevoeging aan de dubbeldeks DD-AR serie. In dienst: 1996
Tot en met medio 2013 zijn 190 DD-AR rijtuigen en alle 50 mDDM-motorrijtuigen gemoderniseerd en daarbij verbouwd tot 50 intercitytreinstellen van het type DDZ.
Op dit moment rijden er 19 stammen DDAR rond. Elk stam bestaat nu uit 3 rijtuigen en een 1700 e-loc.

DDZ/NID
Projectnaam van deze revisie was DDZ (DubbelDekkerZonering). Dit staat voor de inrichting waarbij de stiltecoupés altijd boven zijn en de praatcoupés beneden.
NID (Nieuwe Intercity Dubbeldekker) is op dit moment ons allernieuwste Intercitytrein. Toch is ie niet helemaal nieuw. Het zijn DDAR-rij-tuigen die helemaal zijn omgebouwd bij Nedtrain in Haarlem. Alleen de stalen buitenkant is opnieuw gebruikt – dat scheelt heel veel kosten. Het ontwerp is heel bijzonder. Zo zijn er ontmoetingsruimtes die een beetje op een huiskamer lijken. Idee van de reizigers, die mochten meebeslissen over het ontwerp voor deze trein. Ook is dit de zuinigste trein op het spoor.
Overigens wordt de naam NID amper gebruikt. We zijn het gewoon DDZ blijven noemen.

Gratis WiFi
In de nieuwe Intercity is overal gratis draadloos internet (WiFi). In de eerste klas zijn bovendien stopcontacten om een laptop of smartphone op te laden.

1e en 2e klas
De eerste klas is herkenbaar aan de rode stoelen en de tweede is herkenbaar aan de blauwe stoelen. Zowel boven als beneden zijn de eerste- en tweede klascompartimenten te vinden.
De eerste klas is overigens ook herkenbaar vanaf de buitenkant. Er is een extra streep toegevoegd boven of onder de ramen van de eerste klas.

OBIS Schermen
In de trein zijn OBIS (On Board Information Services)-schermen geplaatst. Op de schermen aan het eind van ieder compartiment vindt u de meest actuele reisinformatie.

Comfortabel zitten

  • Er gaat niets boven een goede stoel. Deze hebben de reizigers dan ook uitgekozen.
  • Zuinig, schoon, duurzaam en toegankelijk
    De nieuwe Intercity vier keer minder milieubelastend rijdt dan met de auto. Er komen bovendien 23.500 extra Intercity-zitplaatsen bij.
  • Biotoilet: het vacuüm toiletsysteem in de nieuwe Intercity werkt met een bioreactor. Dit garandeert dat er niets meer op de rails valt.
  • Modern klimaatsysteem: in de nieuwe Intercity heerst een aangename temperatuur en luchtvochtigheid. Bovendien gebruikt het klimaatsysteem veel minder energie.
  • Recycling: De oude DDAR treinen uit 1992 zijn omgebouwd tot de nieuwe Intercity’s. Door ze te herbruiken sparen we het milieu. #meldpuntgroenebankjes
  • Toegankelijk: in iedere nieuwe Intercity bevindt zich een rolstoeltoegankelijke toiletruimte.
  • Kortom: samen met een beter gestroom­lijnde buitenkant zorgen deze maat regelen voor de duurzaamste Intercity van Nederland.

Kunst
De goudglanzende ‘deurduwers’, ontworpen door Onno Poiesz, geven de nieuwe treinen een klassiek tintje.

Verschillende zones
Screenshot 2015-07-24 12.56.20
dit bericht kan nog aangevuld worden