Treinblog: Meekijken met de conducteur (1)

REIZIGER MAG MEEKIJKEN MET CONDUCTEUR

DEN HAAG – Treinreizigers die meer informatie willen over hun reis, mogen meekijken op het uitleesapparaat van de conducteur. De Nederlandse Spoorwegen hoeven het papieren kaartje niet weer in te voeren. Dat heeft het College van Beroep voor het bedrijfsleven (CBb) maandag besloten.
Een treinreiziger was naar het college gestapt omdat hij vindt dat de NS het papieren treinkaartje weer moest invoeren. Volgens hem is het op de OV-chipkaart niet goed mogelijk om de gegevens van zijn reis te controleren.
De rechter erkende dat de controle van de gegevens op de OV-chipkaart tijdens de rit niet goed mogelijk is. Dit is in strijd met de Europese richtlijn over rechten van reizigers in het treinverkeer.
De NS hebben toegezegd dat de reiziger kan meekijken op het uitleesapparaat. Hiermee is de schending van de Europese richtlijn opgeheven, stelt het CBb.

Telegraaf.nl 29.09.2014

Soms krijg ik de vraag “Wat kunt u nou zien conducteur?” Naast mooie landschappen, reizigers, zonsondergangen en een mooi dreigend wolkendek valt er ook nog het één en ander te zien op mijn RailPocket (PDA). Waar ‘vroeger’ de kniptang voor gebruikt werd, gebruiken we tegenwoordig de RailPocket. Op de RailPocket zitten een aantal applicaties en een belangrijke applicatie wat we gebruiken is de MCL (Mobiele Chipkaart Lezer). Het woord zegt het al, daarmee kunnen we de OV Chipkaarten (en ook E-tickets) uitlezen en controleren of de reiziger over een geldig vervoerbewijs beschikt.

Maar wat zien wij eigenlijk bij het uitlezen van een OV-Chipkaart? Ontdek het nu zelf en bewonder de bijlages hieronder en verrijk jezelf met deze kennis.

01

MCL – applicatie op de railpocket
Het beginscherm

mcl-1

We beginnen bij het begin. Nadat de applicatie is opgestart of eventueel uit de stand-by is gehaald kunnen we vol enthousiaste onze reiziger gaan begroeten en hem of haar vragen om het vervoerbewijs.

mcl-2

Als we de kaart onder of tegen de kop van de PDA houden wordt de kaart uitgelezen. We krijgen de gegevens op het scherm te zien en daaruit kunnen we opmaken of 1) een reiziger is ingecheckt of 2) een reiziger niet is ingecheckt.  In dit geval is er NIET ingecheckt, de balk bovenin kleurt ter bevestiging knalrood, een handig hulpmiddel. Als er wel een check-in aanwezig is, dan kleurt de opvallend rode kleur geel.
In dat geval kunnen we uitlezen op welk station, voor welke klasse op welk tijdstip er is ingecheckt. Een Check in om 7.10 uur in de ochtend op station ‘s-Hertogenbosch zal dan niet knalrood oplichten, er is immers een check-in aanwezig, maar als ik je kaart controleer om 17:30 uur in de intercity tussen Zwolle en Amersfoort accepteer ik het toch niet. Je moet immers binnen 30 minuut na het inchecken aan je reis beginnen en je mag niet tegen de reisrichting in reizen. Het blijft -ondanks de kleurtjes- toch mensenwerk. Je hebt nu kennis gemaakt met ons basisscherm. Het scherm wat we eigenlijk gebruiken bij de meeste controles. We kunnen nog wat dieper in de kaart duiken, dat volgt nu.

mcl-3

Op de vorige foto zag je de knop ‘Service’ misschien al staan. Als we hierop klikken dan kunnen we de kaart verder gaan uitlezen. Onder normale omstandigheden, dus bij een geldige check-in zal deze module niet gebruikt worden. Naast dat het tijdrovend is, is het niet van belang. Wel kan natuurlijk de eigenaar vragen of we kunnen zien of het uitchecken van de ochtend, of de dag ervoor goed gegaan is. Of bijvoorbeeld wat het huidige saldo bedraagt. Dat kunnen wij dus zien. Bij het klikken op ‘Service’ komen we op het scherm Reisrecht. Onder Check-in staat de locatie plus tijdstip van een check-in of zoals hier, Check-in ontbreekt!. We kunnen de actieve producten op een kaart zien, maar ook verlopen, geblokkeerde en toekomstige producten (waarom heb ik geen korting meer?, wanneer gaat mijn traject abonnement in, etc etc. De producten moeten wel op de kaart staan dus, we lezen enkel de kaart uit en niet het systeem/database).

mcl-4

Onder de tabblad Profiel staat het volgende: Bij een anonieme kaart, daar wat u op de foto ziet. Zeer beperkt qua gegevens. Bij een persoonlijke kaart (met pasfoto, welke dus persoonsgebonden is) lezen we nog de geboortedatum van de eigenaar.
Onder tabblad OV-beurs kunnen we de huidige saldo op de kaart zien, en of automatisch opladen is geactiveerd ja/nee.

mcl-5

Onder tabblad Historie zien we de laatste tien (10) gebeurtenissen. Een check in, check out, ophalen product (zoals samenreiskorting). Gebeurtenissen welke hebben plaatsgevonden in NS-omgeving zien we met locatie-benaming, bijvoorbeeld Check-in Maastricht. Bij andere vervoerders zien we enkel om welke vervoerder het gaat (in dit geval GVB) maar niet welke haltes of plaatsnaam. Deze informatie kan soms handig zijn als iemand bijvoorbeeld per ongeluk bij de GVB of Arriva incheckt in plaats van de NS.

mcl-6

Nu zie je gegevens van een persoonlijke OV-Chipkaart. In dit geval een NS-Business Card.
De actieve producten, een 1e klas Trein Vrij (gelijk aan Altijd Vrij) abonnement en een abonnement voor de Intercity Direct. Er hoeft met deze kaart dus geen suppletie gekocht te worden voor gebruik van de Intercity Direct tussen Schiphol en Rotterdam v.v.

mcl-7

Het scherm OV-Beurs. In dit geval is saldo niet nodig omdat een NS-Business Card reiziger niet op saldo maar op rekening reist. Alle reizen buiten de afgekochte pructen worden gefactureerd aan de gebruiker of het bedrijf van de kaarthouder.

mcl-8

Hier nogmaals het Historie scherm maar nu van de NS-Business Card met Check-in en Check-out bij NS stations. Je ziet (van beneden-naar-boven) dus een uitgifte op station Maastricht. Dit kan van alles betekenen, maar in dit geval is het product BC Trein Vrij opgehaald. Vervolgens zie je een Check-in op station Maastricht en keurig een Check-out op station Utrecht Centraal.