Opnieuw meekijken met de conducteur

Begin Januari 2015 had ik al een mooie blog geschreven over wat de conducteur nou allemaal ziet bij het scannen van een kaartje. Tijd voor een update, want we hebben een nieuw apparaatje.

In deze blog behandel ik de MCL-C en dienstvoorbereiding HC.

Mobiele Chipkaart Lezer Controle (MCL-C)
Het controlerend NS personeel werkt met de nieuwe MCL-C, met barcode scanner om de OV-Chipkaarten en E-tickets te controleren op geldigheid.

[easy-image-collage id=1461]

Hier zie je een anonieme OV-Chipkaart, niet ingecheckt. Als de kaart wel is ingecheckt, zie je check-in station (mits bij NS is ingecheckt) en check-in tijd.

[easy-image-collage id=1465]

Bij het uitlezen van de OV-Chipkaart raadplegen wij het middelste scherm (zie foto met rode balk NIET INGECHECKT) we hebben nog twee extra schermen die we in kunnen zien maar daar zijn extra handelingen voor nodig. Tijdens de controle zonder afwijking raadplegen we dus alleen de huidige check-in, check-in tijd en check-in locatie.

Scherm links: Bijgeladen producten (zoals samenreiskorting, Fiets, Hond) de OV-Beurs (Huidige saldo) en of er is opgeladen (indien bij NS-automaat is opgeladen met locatie). Ook zien we geldigheid OV-Chipkaart en in geval van een persoonlijke OV-kaart de geboortedatum.
Scherm rechts: De laatste tien transacties zien we hier. Ook hier is van toepassing, checkin en checkout bij NS-paaltjes zijn zichtbaar met locatie, de rest is enkel datum, tijd en vervoerder (zonder locatie).

[easy-image-collage id=1468]

Links: Persoonlijke OV-kaart (in dit geval een zakelijke NS Businesscard) met in de rode balk de mededeling ontbreken Check-in en daaronder de actieve abonnementen (In dit geval volledig afgekocht 1e klas trein-abonnement voor Nederland en volledig 1e klas abonnement voor de IC-Direct tussen Schiphol en Rotterdam v.v.).
Rechts: Alle abonnementen zichtbaar (je ziet de toevoeging Tram, Bus Metro. In dit geval omdat het geen Reizen op Saldo, maar Reizen op Rekening kaart is). Ook geldigheid abonnementen zijn zichtbaar.

 

en dan hebben wij nog E-tickets. Ook die controleren we via de MCL-C. We zien dan traject, soort vervoerbewijs (enkele reis bijvoorbeeld) en of het ticket al eerder gecontroleerd is. En ter bate van de controle zien wij ook de naam en geboortedatum reiziger, dat we weer controleren aan de hand van een identiteitsbewijs.

Voorbereiding dienst

Bij aanvang van mijn dienst meld ik mij via de Smartphone in dienst. We maken tegenwoordig gebruik van meerdere applicaties op onze werktelefoon. Ik open de “Mijn Dienst” app en waar op de afbeelding hierboven “In dienst” staat, staat voor begintijd een grote blauwe knop “IN DIENST MELDEN”. Zo weet de bijsturing dat ik er ben, en de trein waar ik mee begin een conducteur heeft. Ik kan naast mijn digitale dienstkaartje er ook voor kiezen om mijn dienst uit te printen. Dan krijg ik een A4 met een overzicht van mijn dienst.

Vandaag heb ik een lange dienst, van 9uur en 30 minuut. En alleen maar stoptreinen. Stoptrein Groningen-Zwolle, stoptrein Zwolle-Utrecht en terug naar Zwolle. Pauze. Stoptrein naar Groningen, terug naar Zwolle en weer terug naar Groningen.

Ik controleer of ik alles bij mij heb, zoals telefoon, portofoon, sleutels en dienstkaartje (en nog de kniptang), kijk even naar de wolken en besluit ook maar een regenjas mee te nemen. Ook controleer ik of er nog belangrijke berichten zijn zoals actie-kaartjes, bijzonderheden op het spoor en eventuele handboek wijzigingen. Ik constateer in ieder geval een verstoring op mijn traject. Er rijden geen sprinters tussen Zwolle en ‘t Harde vanwege een wisselstoring, maar het duurt nog 1:45u voordat ik uit Zwolle vertrek, dus er kan nog veel gebeuren.

Onderweg naar Zwolle krijg ik een automatisch gegenereerde melding dat de verstoring voorbij is tussen Zwolle en ‘t Harde en dat mijn trein straks de eerste is die weer doorrijdt. En inderdaad rijden wij probleemloos naar Utrecht, en keren daar weer terug naar Zwolle. Alleen Zwolle ga ik niet halen, de wisselstoring is weer terug. Ik word gebeld door de bijsturing dat wij in ‘t Harde gaan keren, en dat de machinist daar ook afgelost gaat worden. Ook krijg ik op mijn smartphone een nieuw dienstkaartje. Ik ga terug naar Utrecht, en keer daar direct naar Amersfoort. Door de machinisten-wissel in ‘t Harde kan ik ook mijn reizigers met hem meesturen, want de bussen waren net terug in de remise, dus dat duurt nog wel even. Reizigers blij, ik blij. Nu is het wachten op de trein naar Zwolle die vlak voor het defecte wissel stil stond. Die moet namelijk een behoorlijk stuk terug rijden op zicht, dat is met 40 km/u in plaats van 140 km/u. in ‘t Harde kan die trein, met nieuwe machinist wisselen van spoor en zo toch nog Zwolle bereiken. Ik ga de andere kant maar weer op.

Je kunt je voorbereiden op je dienst, maar eenmaal begonnen kan altijd alles veranderen. Andere bestemmingen, later thuis, of later pauze. Bij het spoor weet je het nooit. Gelukkig had ik geen bak met eten in de koelkast in Zwolle of Groningen gezet ;-)

 

Dienstkaart bijsturing HC GN 111

 

Korte uitleg dienstkaartjes:
Linksboven functie en standplaats HC (hoofdconducteur) GN (Groningen) 111 D (Dienstnummer 111, D=Dienst, B=Bijsturing)
Begintijd, Eindtijd, Dienstlengte (13:13-22:43 = 9:30uur)

Overzicht treinen (8150 = 8100 serie = sprintertrein Groningen-Zwolle v.v., 5652 = 5600 serie = sprintertrein Zwolle-Utrecht v.v.)
Rechterpagina: Gedetailleerd overzicht van de treinen ik neem de 8150 als voorbeeld

8150 (is dus 8100 serie, en die serie rijdt als sprinter op het traject Groningen-Zwolle).
Gn = Groningen
Gerp = Groningen Europapark
Hrn = Haren
Asn = Assen
Bl = Beilen
Hgv = Hoogeveen
Mp = Meppel
Zl = Zwolle
benieuwd naar wat alle afkortingen betekenen? Check dan wikipedia!

V = Vertrek
A = Aankomst
Tijd staat in seconden: Vertrek te Gerp is 13u26m24s dat betekend dus dat ik omstreeks 13u26m04s op mijn fluit moet blazen.

Voortijd, natijd = voorbereiding, naar trein toelopen, bepaalde controle handelingen verrichten, koersrollen draaien, omroepbericht plaatsen etc.
en bij natijd is het eventueel de trein leeglopen, gevonden goed inleveren, trein overdragen, administratie opsturen/wegbrengen etc.

Dienstkaart volgens plan HC GN 111