Nieuw: 2017

Nieuw: 2017

Elk jaar is nieuw. We vieren het zelfs met oliebollen en vuurwerk. Traditie zeggen we, net als het jaarlijks slopen van dingen. Negatief starten of gelukkig zoals de meesten doen positief denken met goede voornemens. Zo is de nieuwe dienstregeling ook, voor velen is het een vooruitgang, voor sommigen absoluut niet. 100% tegemoet komen lukt nooit. Je kunt dan wel vuurwerkvrije zones hebben, maar zelfs met een blinddoek om kun je er hinder van ondervinden.

Anyway, de nieuwe dienstregeling. En dit keer zijn er wat meer wijzigingen dan gebruikelijk. Ook op internationaal gebied. Zo stopt (huilen) de CityNightLine ermee. Vrijdagavond 9 december om 20:28 uur vertrekt de allerlaatste CNL vanuit Amsterdam Centraal. Kom je me uitzwaaien? Het stond al op mijn verlanglijstje, met de CNL vanuit Nederland op reis. Maar met het stoppen van deze dienst moest ik opschieten. De laatste rit kan ik gelukkig mee.

Internationaal
Vanaf 10-op-11 december rijdt de CNL dus niet meer vanuit Nederland. Maar gelukkig heeft de Oostenrijkse OBB besloten om een aantal nachttreinen over te nemen. Helaas voor ons niet vanuit Nederland (stuur ze vooral berichten dat we dat wel willen!). Naast hun huidige nachttreinen breiden ze uit met 6 nieuwe verbindingen.

  • Hamburg – Berlin – Freiburg (B) – Basel – Zürich
  • Hamburg – München – Innsbruck (daglicht, autotrein)
  • Düsseldorf – München – Innsbruck (3x per week, autotrein)
  • München – Villach – Venedig
  • München – Salzburg – Villach – Florenz – Rome.
  • München – Salzburg – Villach – Verona – Mailand

De Intercity Brussel rijdt voortaan via Breda ipv Roosendaal en we krijgen eindelijk onze Eurostar Amsterdam-Brussel-Londen. Hieronder de (voorlopige) dienstregeling. Let op de dagen (Lundi = maandag, etc etc). Op de heenreis geen stop op Antwerpen, en een lange stop op Brussel (ivm UK eisen omtrent veiligheid).

eurostar2017
Nationaal
Aangezien ik in Groningen woon kan ik moeilijk alle wijzigingen bij langs gaan, maar de belangrijke wijzigingen voor het noorden zijn als volgt:

Groningen
De Intercity vertrekt voortaan om ..:18 en ..:48 uit Groningen (+2), en de IC naar Den Haag stopt bovendien niet meer op station Duivendrecht.
Vanuit Zwolle vertrekt de IC naar Groningen voortaan om ..:15 en ..:45 (-2)
De Sprinter krijgt een ander treinnummer. De 9100 is (zoals je ziet hierboven) van Eurostar, en aangezien die nu in Nederland gaat rijden krijgt de sprinter Groningen-Zwolle nummer 8100. Vertrektijd vanuit Groningen ..:23 en ..:53 en dat wordt ook zo vanuit Zwolle (-3).

Groningen-Assen v.v.
De laatste trein vanuit Groningen naar Assen vertrekt vanaf December voortaan eerder. Om 23:53 uur op maandag, dinsdag en zondag.
Op woensdag en donderdag een stuk later, namelijk om 00:40 uur. Dit vanwege beperkt spoorgebruik tussen Groningen en Assen door wekelijks onderhoud.
Op vrijdag en zaterdag vertrekt de 23:53 uur trein ook, maar rijdt nog een rit om 00:53 uur.

En in mei van het jaar 2017 krijgen we er zelfs een trein bij, een spitspendel Groningen-Assen. Maar daarvoor moet er nog wel eerst wat gebeuren in Assen dus hou rekening met buitendienststellingen volgend jaar. De dienstregeling staat trouwens online op ns.nl. Kijk dus snel wat het voor jou betekent.