van 35 naar 50 in 1 nacht

van 35 naar 50 in 1 nacht

Staatssecretaris Dijksma (IenM) heeft eind 2015 de kamer geïnformeerd over het verhogen van de wettelijke verhoging. Eerder dat jaar heeft haar voorganger al aangekondigd dat de wettelijke verhoging omhoog moest. Het plan was om deze op 70,- te zetten, maar dat zou wel ineens een forse verhoging worden. Daarom is in goed overleg tussen de staatssecretaris en de vervoerbedrijven is het bedrag op 50,- gezet. Ook worden de administratiekosten, bij niet tijdige betaling, verhoogd van 10 naar 15 euro.

Deze wettelijke verhoging is gelijk voor alle vormen van openbaar vervoer: bus, tram, metro en trein. De openbaarvervoerbedrijven kunnen deze wettelijke verhoging opleggen aan reizigers, die gebruik maken van het openbaar vervoer of de openbaarvervoervoorzieningen, en bij controle geen geldig vervoerbewijs kunnen tonen. De reiziger moet dan deze wettelijke verhoging betalen, plus de verschuldigde ritprijs. De wettelijke verhoging was voor het laatst aangepast op 1 januari 2005, en is dus 11 jaar ongewijzigd gebleven.

31 maart 2016
Reisde je op 31 maart 2016  (of eerder) van Amersfoort Vathorst naar Nijkerk zonder kaartje, en kwam je de conducteur tegen? Dan koste je dat 37,20 euro.

1 april 2016
Reis je op/na 1 april 2016 van Amersfoort Vathorst naar Nijkerk zonder kaartje, en kom je de conducteur tegen? Dan kost je dat 52,20 euro.

Bevoegdheden conducteur
Een hoofdconducteur is een door Justitie beëdigd buitengewoon opsporingsambtenaar (BOA) en heeft daarvoor landelijke bevoegdheid.  Enkele taken naast het service verlenen is:

Toezicht houden 
De BOA OV treedt op tegen het verstoren van de orde, rust, veiligheid of een goede bedrijfsgang, zoals:

  • Het verhinderen van de taakuitvoering van het personeel;
  • Misbruik maken van voorzieningen (bijv. trekken aan de noodrem);
  • Het afsteken van vuurwerk;
  • Roken in een vervoermiddel, station of halte;
  • Vervuiling van het station of een vervoermiddel.
  • De door de BOA OV gegeven aanwijzingen, moeten worden opgevolgd indien de orde, rust, veiligheid of een goede bedrijfsgang wordt verstoord.

Controleren van vervoerbewijzen
De BOA OV mag verbaliseren, wanneer een reiziger:

  • Zich zonder geldige incheck bevindt op een station of in de trein.
  • Een vervoerbewijs niet wil tonen of overhandigen;
  • Reist op een persoonlijk vervoerbewijs van een ander (of het vervoerbewijs heeft bewerkt). De BOA OV is bevoegd tot het in beslag nemen van het vervoerbewijs;
  • De controle belemmert.

Wij Beatrix, bij de gratie Gods, Koningin der Nederlanden, Prinses van Oranje-Nassau, enz. enz. enz
Wet Personenvervoer 2000 is een Wet van 6 juli 2000, houdende nieuwe regels omtrent het openbaar vervoer, besloten busvervoer en taxivervoer. Wil je je daarin verdiepen klik dan gerust hier.

Utrecht Centraal
Op een avond ben ik met een Virm-4 onderweg van Rotterdam naar Groningen. Ik begin gelijk met controleren en tref twee reizigers zonder geldig vervoerbewijs. Ik voorzie deze van een vervoerbewijs met wettelijke verhoging en vervolg mijn controle ronde. Vlak voor binnenkomst op Utrecht Centraal ben ik klaar en loop ik de onbemande cabine in (achterkant trein). Ik begin met mijn omroep en net op het moment dat ik klaar ben daarmee, we rijden ondertussen al langs het perron, zie ik iemand achter de trein over de sporen heen lopen naar het perron van ons aankomstspoor. Deze jongeman sprong van het perron bij spoor 9 het spoor in en liep zo over middenspoor 10, naar spoor 11 (waar wij net overheen reden) en klom daar het perron weer op. Hij stak dus 3 sporen over.  Meneer wou graag met deze trein mee en dat was voor hem reden genoeg om de sporen over te steken. Een reiziger op het perron zag het ook gebeuren en sprak de jongen daarover aan, waar de jongen het niet mee eens was. Ik liep naar de jongen toe en vroeg om zijn identiteitskaart, aangezien hij de sporen overstak wat we niet kunnen goedkeuren. Over sporen steken is levensgevaarlijk en kan ook voor een flinke schrik zorgen bij treinbestuurders, of zelfs dodelijk voor je aflopen. De jongen wou in plaats van zijn identiteitskaart te overhandigen een sprintje trekken, weg van mij. Maar gelukkig was daar nog de alerte reiziger welke dat voorkwam. Ondertussen was er ook al een collega bij gekomen ter ondersteuning. Terwijl we assistentie vroegen via de portofoon besloot hij gelukkig toch mee te werken en zijn identiteitsbewijs overhandigd hij. Van mij kreeg hij een PV voor het oversteken van de sporen en een waarschuwing voor het niet tonen identiteitsbewijs op eerste verzoek/proberen te vluchten.

Feitcode: E 127 Categorie: 8
Feitomschrijving: Zich bevinden op een gedeelte van een station of halte langs een niet daarvoor bestemde weg.
Sanctiebedrag: 90,- (+ 7,- administratiekosten)

Voeten op de bank
Laatst kreeg ik de vraag of we daadwerkelijk een boete kunnen uitschrijven voor voeten op de bank, en JA, dat kunnen we. Zelfs als je er een krantje onder hebt. Ook bagage op banken is officieel niet toegestaan.

Feitcode: E 121b Categorie: 8
Feitomschrijving: Voorzieningen gebruiken op een andere dan de daarvoor bestemde wijze
Sanctiebedrag: 90,- (+ 7,- administratiekosten)

Meneer Jemoetjebekhouden
Een tijd geleden trof ik een reiziger zonder vervoerbewijs aan op het balkon. In zijn hand een gedoofde sigaret. Terwijl ik hem om zijn identiteitsbewijs vroeg om een Uitstel van Betaling op te maken stak hij zijn sigaret aan en begon te roken. Dat is natuurlijk niet toegestaan en bovendien vies om te doen in een trein. Hij wou in eerste instantie zijn identiteitsbewijs niet geven en gaf op wel hele rare gegevens op toen ik hem vroeg wie hij was, en waar hij woonde.
“IK ben meneer Hey, jemoetjebekhouden. Ja aan elkaar geschreven. Ik woon aan de kutstraat 666”  Ik legde meneer uit dat hij al een Uitstel van betaling van me kreeg voor het reizen zonder geldig vervoerbewijs, en een proces verbaal voor het roken in de trein en dat ik liever niet nog een proces verbaal voor het opgeven van valse gegevens wou opmaken. Toen ik het bedrag noemde voor het opgeven van valse gegevens verslikte hij zich bijna in zijn sigaret en gaf snel de juiste gegevens op.

Feitcode: D 151 Categorie: 8
Feitomschrijving: Een valse naam, voornaam, geboortedatum, -plaats, GBA-adres of woon- of verblijfplaats opgeven.
Sanctiebedrag: 370,- (+ 7,- administratiekosten).

Boetes uitschrijven
Of ik het leuk vind? Vraagt een stoer jongetje in de trein terwijl ik voor hem een Uitstel van betaling uitschrijf. Nee, ik vind dit niet leuk. Maar het is mijn werk. Het kost me bovendien veel tijd want ik schrijf nu alles op, en dan mag ik dat straks nog een keer gaan invoeren in het systeem zodat jij wat sneller de acceptgiro binnen krijgt. Het kost mij dus voornamelijk veel tijd. En tijd is soms schaars. Want dat kan betekenen dat niet alle reizigers in de trein mij zullen zien, omdat er iemand zonder kaartje is ingestapt. Ik heb natuurlijk gewoon liever dat je een kaartje koopt, en dat ik met een glimlach je een prettige avond kan wensen. Dan kan ik door naar de volgende en blijf ik niet enkele minuten bij je staan. Primetime. En primetime is duur. Daar betaal je uiteindelijk voor.

Kaartje kopen in de trein
Je kan in de trein géén kaartje kopen zonder wettelijke verhoging. Als je het niet eens bent met de verhoging kan je achteraf contact opnemen met de klantenservice. Deze bekijken dan de situatie. Als je bijvoorbeeld op een station staat met een defect kaartautomaat en je kan daardoor geen kaartje kopen, dan zal de klantenservice de verhoging -achteraf- kwijtschelden. Dat kan dus alleen de klantenservice doen, en wij als conducteur kunnen dat niet. Wij moeten ten alle tijden de wettelijke verhoging in rekening brengen. Wel kunnen we aantekeningen maken als we bijvoorbeeld op de hoogte zijn van, of zelf constateren dat een machine buiten werking is zullen we dit ook zeker noteren. Soms komt dan de acceptgiro al bij je binnen zonder wettelijke verhoging.  Ook als je eens vergeet in te checken zijn er mogelijkheden. Je kan altijd contact zoeken met de NS Klantenservice om je situatie te bespreken.

Sommige reizigers willen om wat voor reden dan ook liever niet dat wij hun persoonsgegevens noteren. Dan blijft er één optie over en dat is zorgen dat je contant geld bij je hebt. Je kan namelijk je ‘boete’ voor reizen zonder geldig vervoerbewijs ook direct betalen aan de conducteur. Natuurlijk ontvang je ook in dat geval een bewijsje en tevens vervoerbewijs.