Treingesprek met Jan

Jan (43)

Op twitter zie ik een bericht van Jan voorbij komen. Hij is op pad met de trein. En zo wil het dat ik Jan tref op station Ede-Wageningen waar hij net via het Kippenlijntje is binnengekomen. In het weekend is Jan graag op stap met zijn 1e klas Weekend Vrij abonnement. Naast weekendreiziger is Jan ook nog actief als vrijwillig buschauffeur in Hoogezand Sappemeer, op buurtbus 515. Daarnaast werkt Jan als Research Chemicus bij een bedrijf in Groningen.

Je bent Research Chemicus?
Ja, Ik doe onderzoek naar verbindingen en experimenteer met verschillende soorten chemicaliën, net zolang totdat ik de gewenste verbinding heb verkregen. Op dit moment ben ik bezig met referentie stoffen voor een medicijn.Daarnaast ben ik in Hoogezand Sappemeer ook vrijwilliger op de stadsbus. Dat doe ik 1 keer in de 2 week. Dat vind ik leuk en zo draag ik ook steentje bij aan de maatschappij. Vooral ouderen hebben daar profijt van. Die kunnen zich dankzij de vrijwilligers op lijn 515 makkelijker verplaatsen naar bijvoorbeeld het winkelcentrum.’

Je poste vanmorgen best vroeg op Twitter een bericht dat je op pad was.
Om vier uur ging de wekker al. En om kwart voor zes zat ik in Groningen al in de trein. Dat is de Intercity naar Vlissingen maar ik ben overgestapt op Zwolle om verder te reizen naar Utrecht. Vandaar met de trein naar Eindhoven en in verband met werkzaamheden verder met de NS bus naar Weert. Dat ging nog maar net goed trouwens. De buschauffeur was niet goed op de hoogte van de te rijden route en daardoor haalde ik bijna mijn aansluiting niet.  Aangekomen in Weert  ben ik weer met de trein naar Roermond en door naar Maastricht Randwyck gegaan. Toen weer terug naar Heerlen en Sittard, en via Nijmegen en Zutphen naar Hengelo en Enschede. Daar stond mijn favoriete trein te wachten, mat’64 als treinstel 441. Met die trein naar Apeldoorn gegaan, overgestapt op de trein naar Amersfoort en naar Ede-Wageningen waar me nu staan. Hierna ga ik weer terug naar Groningen. Het is wel een lange dag. Ik wou vandaag nog een aantal keer in Mat’64 treinen zitten, waaronder de 441 en dat is gelukt.’

Mat 64: Wat is er zo bijzonder aan de 441?
Het is de oudste mat’64 trein die nog in de dienstregeling rijdt. Helaas gaat deze straks wel weg. Dat vind ik erg jammer. Op 4 september 1969 is deze trein in dienst gekomen.
Mat’64 is een echte trein vind ik. In tegenstelling tot het nieuwe spul. Ik weet dat dat treinen zijn maar ja, toe maar. Overigens vind ik de SGMm, waar we nu bij staan, ook niet verkeerd. Qua rijdend spul is dit mijn nummer 2 trein.’

Heb je als treinreiziger nog een aanbeveling, iets wat best veranderd zou mogen worden?
Ja, maar dat is niet van toepassing op de NS. De Check-in paaltjes van Veolia, Syntus en Arriva zijn verschrikkelijk. Dat zijn de paaltjes met een schuine dak. Je moet je OV Chipkaart er goed opleggen, je mag niet bewegen en het duurt best lang voordat ie ‘m pakt. De paaltjes van NS en Connexxion zijn stukken beter.’

Als zeer frequent reiziger zie je veel stations. Heb je nog een favoriet?
Groningen natuurlijk. Daar kom ik het meest en de hal is fantastisch. Haha, ik heb ook nog wel een nummer 2. Station Geerdijk. Daar probeer ik nu zo vaak mogelijk te komen omdat dat station dicht gaat. Ik ga dat missen.’

Als je een treinvakantie mocht uitkiezen, waar zou je dan voor gaan?
De Transsiberië Express lijkt me wel wat. Ik wil altijd al nog eens naar Rusland toe. En de Transsiberië Express heeft een nostalgische beleving.’

Quote van de dag?
Eén zwaluw maakt nog geen zomer…’

Heb je nog een verzoeknummer?
Het eerste wat in me opkomt is Gimme Gimme Gimme van Narada Michael Walden.’