Blog: Ik ben uitgefloten

Regievoerder of regie voerder? De spatie maakt het verschil

Treinen naar een nieuw avontuur

Het jaar 2010. Ik woonde tijdelijk in België, ik was op zoek naar iets nieuws. Toch besloot ik terug te treinen naar mijn geboortestad Groningen en kon aan het Zuiderpark in Groningen mijn intrek nemen in een leegstaand kantoorpand. In dit anti-kraak pand zat ik goedkoop en kon ik het wel een tijdje uithouden. Op een mooie middag liep ik Jazzcafé de Spieghel binnen en dronk daar een kop koffie met de eigenaar. Even later werd ik aangenomen als Barman van dit prachtige Jazzcafé.

Inmiddels stond ik een jaar achter de bar en was ik alweer uit het anti-kraak pand gezet. Met veel plezier werkte ik daar, en genoot ik van het live muziek, de gasten en collega’s. Maar ondanks het plezier was ander (fulltime) werk wel welkom. Hoofdconducteur Groningen gezocht stond boven een vacature op de website van de spoorwegen. Ik solliciteerde en na een telefonisch interview werd ik uitgenodigd voor een gesprek in Utrecht. Na dit gesprek volgde een assessment en een medische keuring. Een paar week later zat ik op station Groningen en ondertekende ik mijn contract. Op 1 januari 2012 begon ik als “Aspirant Hoofdconducteur”. Een pittige periode met werken, thuisstudie, en een opleiding aan de conducteursschool in Amersfoort volgde. Een half jaar laten deed ik na het succesvol afronden van de onderdelen ook een BOA-examen en na een chef-trein begeleiding en beëdiging tot buitengewoon opsporingsambtenaar promoveerde ik naar “Hoofdconducteur”.

Als Hoofdconducteur vond ik snel mijn weg. Ook werd ik gevraagd of bood ik aan om wat projecten er naast te doen. Zo was ik betrokken bij het verbeteren van de RailPocket, en later de opvolger ervan. Stond ik het webcare team van NS bij en heb ik zelfs een workshop georganiseerd. Ook met het testen van de SmartWatch en invoeren van de SmartPhone met apps stond ik vooraan. Ondanks mijn plezier op en rond de trein merkte ik wel dat ik mijzelf meer moest gaan uitdagen. Ik vroeg om een overplaatsing naar Arnhem om wat centraler in Nederland te zijn.

Arnhem

Het verzoek voor overplaatsing werd gehonoreerd. Ik had nu één jaar de tijd om alles te regelen qua huisvesting en andere zaken. Begin 2018 hakte ik de knoop door voor wat betreft het wonen en ik besloot om burgerlijk een huis te gaan kopen. Ik bekeek veel huizen in en rond Arnhem maar de markt was (en is) niet gunstig voor starters. De vraagprijzen zijn in mijn ogen te hoog en dat botst met mijn principes en financiën. Mijn oog viel op een nieuwbouwproject speciaal voor starters in Arnhem Zuid. Natuurlijk was er veel animo voor, en ging het maar om 22 woningen die verloot konden worden. De woningen zijn met hun 3.9mx8.8m (plus etage en zolder) voor mij eigenlijk perfect. Niet te klein en zeker niet te groot. Een tuin erbij, in een rustig maar centraal stuk Nederland. Gelukkig mocht ik met de verkopende partij aan tafel en niet veel later stond mijn handtekening dan ook op de koop-/aannemingsovereenkomst.

Inmiddels is het alweer half oktober van 2018 en werd ik met open armen en koffie door mijn nieuwe teammanager hartelijk ontvangen in Arnhem. Iedereen was gelijk erg behulpzaam en ik kreeg overal geduldig uitleg over. Een nieuwe standplaats is natuurlijk ook wel spannend en je moet weer even wennen. Andere regels, nieuwe lijntjes, nieuwe wegen, andere manieren van werken. En je komt ook op andere spoorlijntjes. Zo stond ik ineens in Venlo, Vlissingen, Den Helder, Enkhuizen en Heerlen. Ik kan ineens zeggen dat ik als conducteur op alle NS trajecten ben geweest. Op de HSL tussen Breda en Amsterdam heb ik geen Chef Trein bevoegdheden maar ik heb wel eens een treintje ‘geknipt’ samen met de Chef Trein daar. En voor de STAR heb ik zelfs eens Chef Trein mogen spelen. Die kleur ik dan ook zeker groen in. Hieronder vind je een ‘blinde’ kaart met groen ingekleurde trajecten waar je mij misschien wel eens bent tegengekomen.

Regievoerder

Tien dienstjaren als hoofdconducteur leek mij een mooi streven maar dat ga ik niet halen. Zeven jaar en één maand is het geworden. Het is december 2018 en nog net geen twee maand zit ik in Arnhem. Op onze intranet zie ik een vacature staan: “Regievoerder gezocht”. Het is een functie op het Operationeel Controle Centrum Rail (OCCR) in Utrecht. In deze rol voer je straks samen met de collega’s de regie in klantbegeleiding tijdens geplande en ongeplande verstoringen. Het is meer dan alleen monitoren en richt zich vooral op het primaire proces ongepland (landelijk). De functie Regievoerder bestaat nog niet, en komt voort uit een herinrichting.

Na het lezen van de vacature en met wat collega’s gepraat te hebben merk ik dat ik met de dag enthousiaster word. Ik besluit te solliciteren en krijg een uitnodiging voor het sollicitatiegesprek in Utrecht. Ik bel mijn teammanager op, en vertel hem de stand van zaken. De week erop zit ik in Utrecht en voer ik twee gesprekken met recruitment en (team)managers. ‘s Avonds krijg ik een telefoontje dat ik door maar naar een assessment in Rotterdam. En als ik een week later vermoeid in de trein op Rotterdam Alexander stap bedenk ik mij dat het allemaal wel erg snel gaat. Nog géén twee maand in Arnhem en in twee week van solliciteren naar gesprek en naar een assessment. En het besef dat er een reële kans is dat ik geen conducteur ben straks. Ik word tijdens mijn gedachtegang gebeld en hoor dat ik het assessment goed ben doorgekomen. Niet veel later krijg ik dan ook de bevestiging dat ik per 01.02.2019 met mijn nieuwe functie mag beginnen. Gefeliciteerd al zeg ik het zelf.

En nu?

Op social media ben ik natuurlijk conducteur Bram. Dat is straks niet meer zo. Ik kijk in ieder geval terug op veel mooie twitterjaren, interacties en zelfs meetups. Ik blijf actief op twitter zolang het leuk is, zal ook zeker proberen spoor gerelateerde content te blijven delen. Maar dat zal wel veranderen. NS Bedankt, reizigers bedankt, collega’s bedankt! Dikke knuffel.

14 Comments

  • Peter de Boo

    31.01.2019 at 21:30 Beantwoorden

    Bram, ik wens je succes in je nieuwe functie.

  • Trijntje

    31.01.2019 at 17:22 Beantwoorden

    Succes; en mooi om zo’n stap te maken vanuit je functie als conducteur: je hebt veel kunnen zien van wat reizigers graag willen bij verstoringen. En voor zover ik je ken, alleen van Twitter, zul je daarbij de belangen van reizigers goed willen behartigen.

  • Arjan Stoker

    31.01.2019 at 11:09 Beantwoorden

    Succes met je nieuwe job.

  • Claudia Kwantes hc den helder

    31.01.2019 at 09:01 Beantwoorden

    Heel veel succes in je nieuwe functie Bram!

  • Marcel Houtman

    31.01.2019 at 00:55 Beantwoorden

    Dus nimmer meer #brammetjedoen dan. Succes op het OCCR. En wie weet tot ooit

  • Alie Oost

    30.01.2019 at 23:58 Beantwoorden

    Heel veel succes op het OCCR !

  • Onno Bijlmer

    30.01.2019 at 23:49 Beantwoorden

    Bedankt voor de goede samenwerking. Bedankt voor al je leuke verhalen. Eigenlijk bedankt voor alles .
    Succes in je nieuwe functie.

  • Eric Hofstee

    30.01.2019 at 14:55 Beantwoorden

    Altijd wel gedacht dat er meer in je zit. Je bent altijd positief ingesteld, en dat straal je ook uit. Ook ben je enthousiast. Veel plezier en succes op je nieuwe werkplek

  • Tiny Bakker -Ellérie

    29.01.2019 at 20:58 Beantwoorden

    Bram wat gaaf !! Van harte gefeliciteerd en heel veel succes en plezier in je functie van Regievoerder ! Hartelijke groet, Tiny

  • Ellen Lodder veurman

    29.01.2019 at 19:32 Beantwoorden

    Heel veel succes en plezier in je nieuwe baan!!

  • Reny Blom

    29.01.2019 at 14:32 Beantwoorden

    Ha, het is onwijs leuk werk Bram, never a dull moment en ook in je nieuwe functie zul je merken dat plannen mooi zijn maar de praktijk soms weerbarstig. Ik heb er alle vertrouwen in dat je het allemaal prima bijelkaar zult brengen. Doe de groeten aan mijn oude maatjes, heel veel succes en we zullen elkaar ongetwijfeld tegen komen (al is het soms per mail ;-) )

  • A de Zwart

    29.01.2019 at 14:05 Beantwoorden

    Ik ben lam weg gaat Bram…. succes

  • Carola Nummerdor

    28.01.2019 at 22:31 Beantwoorden

    Ik ga je zoooo missen (bijnaex) collega HC!
    Succes op het OCCR!

  • Caroline elgersma

    28.01.2019 at 16:25 Beantwoorden

    He Bram wens je enorm veel succes en werkplezier toe in je nieuwe functie !

Post a Comment