verdraaid sjoemelen

verdraaid sjoemelen

De vakantieperiode is aangebroken en de treinen vol forenzen heeft plaats gemaakt voor een interessante mix van dagjesmensen, vakantiegangers en de toch snakkend naar vakantie forens. Daar waar je vaak in de spits in een volle trein géén enkele vraag krijgt van de altijd goed (en soms zelfs beter) op de hoogte zijnde forens is dat nu wel andere koek. Ondanks dat mijn trein ruim een kwart van haar reizigers mist doe ik 2x zo lang over mijn controle ronde.

Nieuwe reizigers, vele werkzaamheden, en actiekaartjes met verschillende voorwaarden. Een groep van vier zitten bij elkaar en reizen elk op een meereiskaartje. Ik reis met die mevrouw mee schreeuwt er één. De andere wijst een andere vrouw aan, en zo wijzen ze elk iemand aan. Ik controleer de geldigheid van de Check-ins van de andere reizigers en 2 daarvan kloppen. Zelfde instap station, zelfde traject. De twee anderen reizen mee met iemand op een actie-kaartjes. Actie op actie is niet toegestaan, dus ik zeg ze dat. Al snel wijzen die twee anderen aan. Sjoemelen noem ik het maar even maar ze zijn niet de enigen. Met de meereiskaartjes wordt veel GEbruik gemaakt. Het doel is natuurlijk samen op pad gaan maar er zijn genoeg solo-reizigers. De twee mannen verzoek ik overigens op het volgende station uit te stappen en voor het instappen van een nieuwe trein te voldoen aan de gestelde voorwaarden. Ofwel 1 koopt een vervoerbewijs ofwel ze vragen nieuwe reizigers.

Verderop in de 1e klas zitten reizigers met hun tweede klas kaart en het overgang 2 naar 1. Ik vertel ze dat ze de verkeerde dag hebben uitgekozen. Want het overgangskaartje is weekend-only en het is toch echt doordeweeks. Ik hoor ze mopperen dat er ook altijd wel iets is met de NS alvorens ze naar de 2e klas gaan. Ik krijg dan de behoefte iets terug te zeggen, maar ik blijf het maar houden bij stil glimlachen. Een meneer met duur zakelijk abonnement bedankt me en begint dan zijn beklag te doen over dat ‘volk’. Hij wordt nu vaak lastig gevallen door ‘profiteurs’ die graag met hem willen ‘meeliften’, “Ik reis met de trein voor mijn rust. In vakanties en met dit soort acties is het vreselijk in de trein”. We moeten als NS zijnde onze zakelijke klant natuurlijk ook niet uit het oog verliezen.

Verdraaid
Een paar dagen later loop ik tussen Amsterdam Zuid en Schiphol door de trein en een oudere (+/- 65) mevrouw heeft niet ingecheckt. Helemaal vergeten roept ze. Ik leg haar uit dat ik haar niet kan inchecken in de trein en dat ik eigenlijk een treinkaartje moet uitschrijven. Ze begrijpt dat en vind dat zonde van haar geld. Om coulant te zijn vertel ik haar een alternatief. Als ze op Schiphol naar boven loopt, kan ze inchecken en dan achterons aan met de volgende trein naar Leiden, en ik zo dus geen boete hoef uit te schrijven. Op Leiden Centraal, haar bestemming zijn immers ook de poortjes gesloten dus weinig alternatief. Ze bedankt me hartelijk voor mijn coulance en zegt op Schiphol uit te stappen. Ik loop de rest van de coupe door en roep de bestemming Schiphol om. Op het balkon hoor ik haar even later bellen: “Ik ben tien minuut later op Leiden, want de conducteur zet me hier de trein uit.” Daar haak ik maar even op in, op zo’n vol balkon met vragende gezichten mijn richting op. Want ik zet haar helemaal niet de trein uit. Ik heb haar een keuze gegeven. En vertel dat ze mij nu wel in een erg kwaad daglicht zet. Gelukkig komt ze erop terug en bedankt me nogmaals voor de vriendelijke oplossing. En wat is nou tien minuut waarbij je €58,30 bespaard. De andere reizigers op het balkon kijken gelukkig ook weer tevreden.

Sjoemelen
Met de Intercity van Rotterdam naar Groningen ben ik net vertrokken en start direct mijn controle ronde. Op de bovenste verdieping van deze VIRM tref ik een groep van 10 jongeren aan. Ik probeer altijd lichaamstaal te lezen en dat zorgt er voor dat ik op mijn hoede ben. De vervoerbewijzen komen van de helft van dit groepje uit alle richtingen. Verwarring veroorzaken doet nog een alarmbel rinkelen. Ik controleer rustig per persoon en laat me niet afleiden. Ik onthoud het kaartnummer van een kaart die ik later weer krijg, deze is snel doorgegeven. Ik vraag de andere persoon nogmaals om zijn kaart, en die kan hij niet meer tonen. Uiteindelijk reizen 2 zonder kaartje en omdat de groep wat groter wordt en ik alleen ben besluit ik de twee er in R’dam Alexander uit te zetten. Ze veroorzaken overlast door hard te schreeuwen en mij te beschuldigen van discriminatie. Ik blijf rustig en vertel de twee dat ze in R’dam Alexander uit moeten stappen, vervoerbewijzen moeten kopen, en met de volgende trein verder kunnen reizen. Ik loop door, en bij aankomst hangen ze in de deuren. Kijken naar mij, kijken of ik wel doorzet. Ik loop naar ze toe en zeg dat ze echt moeten uitstappen. Ik laat ze naar buiten bij de poortjes en we vertrekken snel weer verder naar Utrecht. De groep moppert nog wat maar al snel zijn de twee weer vergeten. De rest van de trein is keurig in orde en op tijd rijden we Utrecht Centraal binnen.

Waterloo
Na mijn dienst pak ik mijn koffer en reis ik met de trein van Groningen naar Londen. Met slechts twee overstappen. Ik voel me een reiziger als in Zwolle de trein vertraging oploopt omdat een moeder instapt terwijl de deuren sluiten en haar kinderen achterblijven. Ze trekt aan de noodrem en we pakken 5 minuut vertraging. Zucht. Onderweg naar Rotterdam worden we ook nog eens achter een stoptrein gezet. Zucht. En op Rotterdam Centraal komen we 1,5 minuut voor vertrek van de IC Brussel binnen. Zucht, dat wordt rennen. Sprintje over de loopbrug en net ingestapt klinkt het fluitje al. Een overwinning. En achteraf al helemaal want op het moment dat onze trein langs de Kijfhoek rijdt wordt het spoor achterons uit dienst gehaald in verband met een lekkende ketelwagen. Een trein later, en de Eurostar had ik gemist. Op Brussel Zuid worden we welkom geheten door militairen met wapens en voor het station veel leger-voertuigen. Door de douane en security check stap ik aan boord van de Eurostar naar London. Sjoef, wat is dat ding snel.

Op Waterloo station ontmoet ik collega Daniel. Hij werkt op het Railway Information Control Center op Waterloo station en heeft een leuke rondleiding gegeven. Leuk om te zien, en zeker de verschillen met Nederland. Zo hebben ze daar in sommige gevallen wel kortere lijntjes omdat iedereen, tot aan de dienstindeler aan toe in de zelfde ruimtes zitten. Maar verstoringsinformatie voor treinpersoneel wordt per SMS verstuurd wat het geheel weer erg onoverzichtelijk maakt. Snel de pub in, want ik ben in Londen in privé tijd :).

2016-08-13 18.35.46-1