09. Roermond – Wegberg (24,5 KM)
Door drie landen loopt de IJzeren Rijn en tijdens deze wandeling volgen we het deel van dee in 1991 gesloten spoorlijn tot in Duitsland.
Het spoor ligt er grotendeels nog. In Roermond kun je de aftakking al goed zien en kun je eigenlijk het rails volgen tot in Duitsland. In het begin is het nog wel afgezet met hekken en ben ik braaf genoeg om in de buurt er naast gelegen mijn stappen te zetten. Dat vind ik ook wel leuk en interessant om te zien wat er buiten de spoorbaan nog zit. De route loopt grotendeels door Het nationaal park De Meinweg, wat echt een fantastisch gebied is om doorheen te lopen.
Het is een terrassenlandschap ontstaan door de erosie van de in het verre verleden door Rijn en Maas afgezette sedimenten én door verschuivingen in de aardkorst. De IJzeren Rijn loopt hier dus dwars doorheen en dit park is dan misschien ook wel de reden dat er nog altijd géén goederentreinen over het spoor heen denderen. Het is nog altijd een hot item en mede daardoor ligt het spoor er nog altijd. Al groeien er ondertussen wel boompjes door de spoorbielzen heen en mist er een metertje of vier spoor bij enkele overwegen, wat natuurlijk wel weer te repareren valt.
Bij een eventuele reactivering zal er impact zijn voor natuur en de bewoners van het park zelf. Afhankelijk van de snelheid en het aantal treinbewegingen per dag is dit klein dan wel groot. In Duitsland kom je al snel uit in Dalheim vanwaar weer treinen rijden richting Mönchengladbach. Bij dit station met nog altijd een oude blokpost die in gebruik is, ligt ook nog een onderhouden wissel die bedient kan worden om treinen de IJzeren Rijn op te sturen. Het is een bijzondere situatie waar de lijn duidelijk inactief is maar ook nog altijd actief gemaakt kan worden voor goederentreinen of NAVO-transporten.
In Dalheim loop ik overigens het station voorbij en via het Motte Aldeberg wat ligt in een mooi park met kleine klim naar boven, door naar treinstation Wegberg. Daar stap ik op de trein naar Mönchengladbach. Voor het gemak ga ik er vanuit de de IJzeren Rijn doorloopt tot station Mönchengladbach dus er volgt nog één etappe binnen Duitsland om de eindbestemming van deze spoorlijn bereikt te hebben.