Van station Dordrecht naar station Breda (43,2km)
Mag het ook een route met drie pontjes zijn? Het vergt wel wat plannen deze route want je wilt de pontjes niet missen. Het valt mij gelijk op in Dordrecht, nadat ik via de achterzijde het station heb verlaten, dat de bewoners vriendelijk zijn. Ik word toch keer op keer vriendelijk begroet en groet natuurlijk vriendelijk terug. Zo wandelend door Nederland is dit fenomeen wel interessant, vind ik. Soms verwacht ik dat in bepaalde dorpen en wijken terug gegroet wordt maar houdt men collectief de mond stijf dicht. Soms verwacht ik dat ik minder enthousiaste mensen ga treffen en blijft dit totaal niet te kloppen. Het is de les dat vooroordelen niet perse de waarheid is.
In Dordrecht loop ik de stad uit via een mooi park en loop via een lange maar rustige weg naar mijn eerste oversteek. Het pontje van Kop van ‘t land het Biesbosch. Wat een mooie route, en het pontje staat gewoon te wachten op mij. Door het nationale park heen loop ik richting de Moerdijkbrug, tenminste, zo ver als ik kan komen. Ik had er overigens ook voor kunnen kiezen om over deze brug te gaan lopen maar dat is wel heftig. Non-stop verkeer en herrie en een brug zonder einde. Dan is deze omweg wel de moeite waard. Pontje nummer twee, de duurste ook, dit pontje is wel een om in de gaten te houden want er zijn vaste tijden en de schipper heeft een middaglunchpauze. Maar ook hier val ik met mijn neus in de boter. De schipper wacht om mij en zodra ik aan boord ben wordt gelijk koers gezet richting Lage Zwaluwe. Ik loop door naar het station, dat alweer ver weg van Lage Zwaluwe ligt en via Zevenbergschen Hoek loop ik naar Terheijden, waar pontje nummer drie net wegvaart. Terwijl ik mij op een bankje zet en broodjes tevoorschijn haal komt het pontje alweer terug in zicht. Dat is een vlotte tocht. Ik ga als enige passagier mee terug en loop daarna verder richting Breda,
“Dordrecht
Profile
Description
