IJzeren Rijn 4: Olen – Mol

04. Olen – Mol (22,2 KM)
Eindelijk heb ik weer wat tijd gevonden om naar Olen af te reizen en een mooie wandeling te gaan maken om in Mol te geraken. Voordat ik ga wandelen bedenk ik de route. Ik begin een lijn te tekenen, in dit geval van het startpunt bij station Olen en zoek naar afwisselende routes, paden en omgevingen om het zo aantrekkelijk en divers mogelijk te houden. Je kunt op voorhand niet altijd zien of bedenken hoe het echt uitpakt.

Tijdens het lopen bedenk ik wel eens alternatieven, of denk ik achteraf, dat het stuk niet interessant of fijn is. Bijvoorbeeld een te slecht stuk, een inmiddels afgesloten of bebouwd stuk, of zoals in dit geval, het oversteken van een gigantisch drukke weg, 4 banen, met snelheden boven de 90 kilometer per uur. Ik moest een sprintje trekken, en voelde mij niet comfortabel, dus dan moet de route terug naar de tekentafel. En dat heb ik gedaan, waardoor ik eigenlijk de laatste drie kilometer opnieuw getekend heb, en zelf niet gelopen heb.

Terug naar het begin, vanaf het perron in Olen loopt het in het begin in een kaarsrechte lijn, direct langs het spoor, naar Geel. In principe kun je gewoon het spoor blijven volgen tot het volgende station, maar voor de kleine variatie is er een miniomweg in Geel, al steken we alsnog bij het station het spoor over. Geel is een stad in de Belgische provincie Antwerpen en staat ook wel bekend onder als “Barmhartige Stede”. Om deze stad wat beter te leren kennen is de looproute er dwars door heen, via het stadspark, de markt en de begraafplaats om uit te komen in het natuurgebied en rivier de Molse Nete te ontmoeten.

Verderop, op de Molseweg, moet spijtig genoeg, enkele stappen gezet worden aan de rand van deze doorgaande autoweg. Er ontbreekt een stuk pad tussen de twee meer geïsoleerde wegen door het natuurgebied. Verderop steken we alsnog deze autoweg over, let goed op het verkeer.

Zuiderring
De bottleneck was de oversteek bij de Zuiderring, zoals je hieronder ziet. Ik heb dat nu gewijzigd naar tot de Zuiderring lopen, maar in plaats van de weg over te steken, terug het natuurgebied in te lopen. Het stuk van de Zuiderring tot aan station Mol was ook alles behalve spannend, dus naast een veiligere nieuwe route, is de route ook diverser geworden nu. Win Win.

oude route

We blijven nu aan de rand van Mol lopen, door natuur en residentie heen, om bij een fietstunnel, de drukke weg te kunnen onderdoorsteken. Via een mooi stuk groen is de route naar het treinstation van Mol, aan de IJzeren Rijn, een stuk interessanter om te wandelen. Het station van Mol is tevens het beginpunt van spoorlijn 19, het Belgische gedeelte van de IJzeren Rijn. Deze spoorlijn verbindt Mol met Neerpelt en zo verder via Hamont met de Nederlandse grens richting Weert. Op 4 oktober 1953 werd de lijn naar Weert gesloten voor reizigersverkeer, en goederentreinen rijden amper over deze spoorlijn naar Nederland, enkel de dagelijkse zinkertstrein vanuit de Haven van Antwerpen, die rijdt tot de zinkfabriek in Budel.

List   

Information
Click following button or element on the map to see information about it.
Lf Hiker | E.Pointal contributor

IJzeren Rijn 04   

Profile

50 100 150 200 5 10 15 Distance (km) Elevation (m)
No data elevation
Name: No data
Distance: No data
Minimum elevation: No data
Maximum elevation: No data
Elevation gain: No data
Elevation loss: No data
Duration: No data

Description

04. Olen – Mol