07. Arnhem Centraal – Elst (15,8 KM)

Wandelroute gelopen op: 22 maart 2021

Arnhem Centraal Station. In 2015 opgeleverd en winnaar van onder andere De Nationale Betonprijs (2015) en de Architizer A+ award (2016). In de centrale hal waar de wandeling begint zal de ‘wokkel’ zoals de lokale bevolking het noemt wel direct opvallen. De Fronttwist (wokkel dus) draagt het schaaaldak constructie. Via het trolleyplein voor het station komt de eerste klim in aantocht. via de Nelson Mandelabrug over de Nederrijn met bovenop de brug een uitzicht over de stad. Eenmaal overgestoken loop ik via de linkerkant een steile trap af en heb ik goed zicht op de grote neonletters die onder de brug hangen.

HUIZEN – WIND – DE STROOM – DE VERTE – DE UTOPIE – INDONESIE – DE BOTEN – DE ZEE – BLAUWE LUCHT (opgehangen in 1993 tijdens het evenement Sonsbeek ’93 door Rémy Zaugg)

Verderop passeer ik het ’t Veerhuis Meijnerswijk en loop door de uiterwaarden van de Nederrijn en met een boog om de plas van Bruil heen verder door het gebied Meinerswijk. Dit gebied is best interessant, zo gaan de vroegste sporen van bewoning van het gebied terug tot de tijd van het Romeinse Keizerrijk. Maar ook recentere geschiedenis is er geschreven want zo is er nog het een en ander terug te vinden van de IJssellinie, de verdedigingslinie die liep van Nijmegen tot aan Zwolle. Wijk gerust een beetje af van de route maar zorg ervoor dat je uiteindelijk op de Drielse Dijk uit komt. Als je even afwijkt van de route kun je nog een kijkje nemen bij bijvoorbeeld de Oud Romeinse Vesting. Via de doorlaarbrug loopt de route verder en steek ik de Drielse dijk over en loop via het Hannestraatje en Romeinse Tuin De Steenen Camer verder. Eigenlijk volg je nu een stukje van de LAW 16 de Romeinse Limespad. Ik volg de spoordijk in de richting van station Arnhem Zuid en wissel daar van spoorzijde om vervolgens parallel langs het spoor door een groenstrook te lopen. Met wat creatieve afslagen volgt de beloning door het beklimmen van de nieuwe spoorbrug tussen Arnhem Zuid en Elst in. Uiteindelijk via Park Lingezegen is Elst alweer in zicht en daarmee ook het station.