Start: 16 februari 2024 Einde: t.b.a. Aantal kilometers: t.b.a.
De oude goederentreinverbinding tussen Antwerpen en het Ruhrgebied is op het Nederlandse gedeelte inactief. Ondanks de groene ambities om meer vracht per spoor te vervoeren en minder per vrachtwagen blijft deze lijn inactief op het spoor maar wordt zo nu en dan wel gereactiveerd in de politiek. België heeft feitelijk gezien zelfs recht om deze lijn te gebruiken. Dat is al vastgelegd in het scheidingsverdrag van 1839 dat het met Nederland tekende, maar Nederland is en blijft een flinke dwarsligger.
Dat Nederland de haven van Rotterdam heeft en België de haven van Antwerpen heeft, waar de IJzeren rijn aansluiting op heeft, speelt op papier niet echt mee. Het is vooral een natuurgebied in Nederlands-Limburg wat reden is om de sporen, die er al liggen, niet te heractiveren. Ik hoop maar dat de Nederlandse politicus/bestuurders niet per trein langs de Oostvaardersplassen of langs Naarden-Bussum gaan treinen, daar ligt namelijk ook een stukje natuur.
Maar als de trein dus niet rijdt, dan trek je je wandelschoenen aan en door natuurgebieden heen wandelen is sowieso geen straf, dus loop gerust mee. Deze wandeltochten probeer ik te houden op zo’n 20 kilometer per stuk, dus dat is prima te doen.
Route | Traject | KM's | Datum: | .GPX |
---|---|---|---|---|
IJzeren Rijn 01 | Antwerpen Berchem - Lier | 18,4 KM | 16 februari 2024 | Download .GPX |
IJzeren Rijn 02 | Lier - Bouwel | 19,0 KM | 18 maart 2024 | Download .GPX |
IJzeren Rijn 03 | Bouwel - Olen | 17,3 KM | t.b.a. | Download .GPX |
IJzeren Rijn 04 | Olen - Mol | t.b.a. | t.b.a. | Download .GPX |
IJzeren Rijn 05 | Mol - Lommel | t.b.a. | t.b.a. | Download .GPX |
IJzeren Rijn 06 | Lommel - Hamont | t.b.a. | t.b.a. | Download .GPX |
IJzeren Rijn | Antwerpen-tb | ... KM | Download RAR |
Etappe 1
Profile
Description
Etappe 2
Profile
Description