Route 3600

Route 3600

Route 3600 volgt de spoorlijn van Zwolle naar Roosendaal (in het blauw op de kaart hierboven). De Intercity van Zwolle naar Roosendaal rijdt onder rugnummer 3600 en rijdt via Deventer, Zutphen, Arnhem, Nijmegen, ‘s-Hertogenbosch, Tilburg en Breda. Omdat reizen naar het buitenland er even niet in zit en ons eigen land ook gewoon fantastisch is, is het een mooie uitdaging deze lijn te bewandelen. De wandelroutes lopen niet parallel langs het spoor maar gaan via natuurgebieden, uiterwaarden en ook het boerenland. De verbinding met de 3600 blijft het traject waar het begin- en eindpunt liggen. Namelijk de stations waar de 3600 stopt of langs rijdt.

Hieronder, gesorteerd op de route en niet op loopdag, een overzicht van de wandelingen en het aantal door mij gelopen kilometers. Na mijn wandeling is de route (gefinetuned) te downloaden als .GPX (rechtermuisknop, opslaan als) of in PDF document. Mocht je mee willen lopen, van harte welkom!

TrajectKM'sDatum:.GPX.PDF (route)
01. Zwolle - Olst26,811 maart 2021Download .GPXDownload .PDF (76,0 MB)
02. Olst - Deventer14,8114 november 2020Download .GPXDownload .PDF (44,1 MB)
03. Deventer - Zutphen19,2630 maart 2021Download .GPXDownload .PDF (50,5 MB)
04. Zutphen - Brummen16,3110 maart 2021Download .GPXDownload .PDF (35,8 MB)
05. Brummen - Dieren21,2518 november 2020Download .GPXDownload .PDF (66,7 MB)
06. Dieren - ArnhemDownload .GPXDownload .PDF
07. Arnhem - Elst14,9422 maart 2021Download .GPXDownload .PDF (41,4 MB)
08. Elst - Nijmegen Dukenburg19,893 april 2021Download .GPXDownload .PDF (52,9 MB)
09. Nijmegen Dukenburg - RavensteinDownload .GPXDownload .PDF
10. Ravenstein - Oss WestDownload .GPXDownload .PDF
11. Oss West - 's-HertogenboschDownload .GPXDownload .PDF
12. 's-Hertogenbosch - TilburgDownload .GPXDownload .PDF
13. Tilburg - Gilze-RijenDownload .GPXDownload .PDF
14. Gilze-Rijen - Etten-LeurDownload .GPXDownload .PDF
15. Etten-Leur - RoosendaalDownload .GPXDownload .PDF
TOTAAL133,27 KM

route3600

VAN: Station Zwolle
NAAR: Station Olst
AFSTAND: 26,81 KM
DATUM: maandag 1 maart 2021
STERREN: ****

 

Vanaf station Zwolle vertrekken treinen in alle windrichtingen. Zo vertrekt er ook de Intercity Zwolle-Deventer-Zutphen-Arnhem-Nijmegen-‘s-Hertogenbosch-Breda-Roosendaal. Dit is treinserie 3600.
Om mijzelf ten tijde van de opgelegde reisbeperkingen gedurende de coronacrisis bezig en gemotiveerd te houden, heb ik dit traject omgedoopt tot #route3600. In deze wandeling loop ik van treinstation Zwolle naar treinstation Olst. Een wandeling door mooie straten, langs vele watervogels, over dijken met vergezichten en door vegetatie. Ook kom ik onderweg genoeg leuke picknick plekjes tegen en gezien de afstand is het niet geheel onverstandig om wat proviand mee te nemen. Geniet van deze wandeling.

Ik start mijn wandeling bij de Smullers (centrumzijde) op station Zwolle. Niet dat ik mijzelf gelijk vol begin te stoppen met gefrituurd voedsel, maar hier is wel waar mijn wandeling start. Via de Oosterlaan loop ik een stuk parallel langs het spoor en steek deze via de Hoge Spoorbrug over. Deze Hoge Spoorbrug (Rijksmonument) uit 1883 was gebouwd om de Schelle te verbinden met de stad Zwolle en werd vooral gebruikt door voetgangers, handkarren en voor het verplaatsen van vee. Vandaag de dag zie je vooral fietsers, voetgangers en naar treinen zwaaiende kinderen. Ik loop via woonwijk de Schellerlanden naar het bijbehorende Schellerpark. Al snel laat ik de stad achter mij, van residentie met diversiteit naar groen en loslopende wandelaar met uitzicht op de Veluwe. De IJssel steek ik niet over, maar ik loop via de uiterwaarden en over dijken en onderweg passeer ik de Kolenhaven. Waar de oude spooraansluiting met de IJsselcentrale nog duidelijk zichtbaar is en zelfs een stuk ongebruikt spoor nog terug te vinden is. In alle rust loop ik kilometers over de dijk met prachtig uitzicht over de IJssel en het daarbij aanwezige leven en vergezichten, de vogels fluiten en ik passeer een ooievaarsnest. Bij Herxen klim ik van de dijk af en duik ik een smal pad tussen twee wateren in. Gigantisch veel vogels waaronder heel veel anseriformes waren goed op de hoogte dat de meteorologische lente nu dan begonnen was. Oorverdovend en in grote getale zichtbaar aanwezig. De vogelliefhebbers komen hier zeker aan hun trekken, en er is zelfs een vogelkijkhut om in te ontspannen. Of juist niet.

Het geluid van vogels wordt ingeruild doordat van voorbij razende auto’s. Het pad loopt verder onderaan de dijk waarop de N337 aangelegd is. Zo loop ik door totdat ik in Wijhe aankom. Met verderop rechts het pontje (Wijhese veer) en links het dorp zelf. Met de zon op mijn bol en een broodje in mijn hand loop ik door maar eerlijk is eerlijk, ik begin mijn spieren en voeten toch al wel te voelen hoor. Ik steek de N337 met gevaar voor eigen leven over en loop langs een tankstation tot aan het treinspoor en loop met de weg mee. Zo snel als ik in de drukte terecht kwam, zo snel ben ik er weer uit. Ik loop nu over een pittoresk landweggetje in alle rust. Maar van die N337 ben ik nog niet af, die doemt weer op aan mijn rechterkant (Barloseweg). Deze steek ik nogmaals over om zo nog met een omweg, maar de moeite waard,  een mooi stuk natuur te bewonderen. Langs de Barlosche Kolk loop ik richting Fortmond en loop door velden en over nieuw geasfalteerd wegdek wat een mooi contrast geeft tussen een rechtgetrokken weg en een rechtgetrokken stuk boerenland. Via het plaatje Den Nul voor de laatste keer de N337 oversteken zet ik koers naar Olst en niet veel later loop ik het in een bocht liggend perron op. Eindpunt van deze wandeling.

VAN: Station Olst
NAAR: Station Deventer
AFSTAND: 14,81 KM
DATUM: zaterdag 14 november 2020
STERREN: ****

 

Heel Nederland is aan de wandel tijdens de coronacrisis. Maar kies een doordeweekse dag of een frisse weekenddag uit en je komt alleen de diehards tegen. Schouderklopje voor vandaag, want het is zo’n frisse weekenddag. Na het belopen van dit stuk kwam de goesting en het idee om #route3600 te gaan plannen en te lopen. Je hebt misschien al gezien dat de wandelingen niet op volgorde van het traject gelopen worden, gezien de reisafstanden en het aantal te lopen kilometers is het afwegen geblazen. Anyway, deze zaterdag in november liep ik samen met de Susan (uut Grunn) deze prachtige wandeling. En met finishlijn een fantastisch en prachtige stad Deventer. Deze wandeling is voor velen wel te doen, en ook niet zo pittig qua afstand. En je kunt jezelf prima motiveren, want Deventer kent genoeg leuke horeca.

Met de Intercity reis ik van Arnhem via Deventer naar Olst. Tussen Deventer en Olst is het een enkelsporig baanvak. Het tweede spoor is ooit eens opgebroken door de Duitsers tijdens de tweede wereldoorlog, maar nooit terug gelegd. Wie goed kijkt ziet wel dat de bovenleidingportalen ruimte bieden voor een tweede spoor. Of dat er ooit komt is al jaren punt van discussie.
Zodra station Olst aangekondigd wordt en de trein tot stilstand is gekomen is het tijd om aan de wandeling te beginnen. De wandeling is een 15 kilometer en in de eerste meters passeer je al een supermarkt (Olst). Good to know. Via een paar straten arriveren we in een parkje en er zit zelfs een kinderboerderij. Als de Jan Schamhartstraat bijna de Rijksweg begint aan te raken komen je nog (op de dijk) een Luchtdoelterp tegen. Een souvenir uit de Koude oorlog. Deze terp was geboeuwd om een luchtafweergeschut op te kunnen plaatsen. Bij het verder lopen sta je ineens in een bosgebiedje, Aan het eind vindt je ook nog het een en ander waaronder een Hospitaalbunker (aan de Haereweg). Eenmaal het bos uit zie je Kasteel de Haere al liggen. De ene naar de andere bezienswaardigheid kom je op dit stukje van de route wel tegen. Erg interessant.

De Rijksweg N337 is bijna een vloek tijdens het wandelen, want we komen deze weg weer tegen. En gaan deze oversteken. Let goed op het snel rijdende verkeer. Laat het eindpunt vooral in de stad Deventer liggen. De provinciegrens Overijssel en Gelderland ligt ten midden van de IJssel. Je komt aardig in de buurt. Met de IJssel aan de rechterhand doemt in de verte Deventer op. De spoorbrug blijft imposant om te zien. Maar ook zeker de binnenstad is de moeite waard. De route is uitgestippeld tot aan het station, maar ik zit ondertussen al op het terras van bierencafé de Heks. Proost!

(* Disclaimer: In november 2020 was op last van de Rijksoverheid de horeca gesloten om verspreiding van het coronavirus tegen te gaan. Ik zat niet effectief op het terras, maar ik daar wel over gedroomd.)

 

VAN: Station Deventer
NAAR: Station Zutphen
AFSTAND: 19,26 KM
DATUM: dinsdag 30 maart 2021
STERREN: ****

 

Eind maart 2021. De zon schijnt volop en het broedseizoen is begonnen. Ik loop dwars door de binnenstad van Deventer richting de IJssel. Deze steek ik dit keer wel over en via de Bolwerksplas zet ik mijn stappen voort. Ik blijf in de provincie Overijssel, ook al ligt Gelderland op steenworpafstand. De grote IJsselbrug waar de A1 over loopt komt dichterbij. En ook de oversteek naar Gelderland zit eraan te komen. De IJssel loopt wel gewoon door en laat zich niet stoppen. De IJssel blijf ik daarom ook volgen. En we slingeren samen door het landschap richting Zutphen. En dan loop ik tegen Ruïne De Nijenbeek aan. De historische overblijfselen vormen een onlosmakelijke eenheid met het omringende IJssellandschap. Het schijnt dat hier de ijsvogel zich ook regelmatig laat zien. Helaas kan ik dit zelf niet bevestigen. Alvorens je de ruïne, of eigenlijk kasteel volledig in beeld krijgt passeer je de ‘poortwachter’. Oftewel een fantastische populier. En niet zomaar een, het is inmiddels de oudste populier van Nederland. De stoere Canadese populier (populus x canadensis “serotina”) staat er sinds 1880 en heeft nu een omvang van maar liefst 7,46 meter. Het prachtige landgoed is niet toegankelijk voor mensen, maar de natuur geniet er zichtbaar van. Snel met vervolg, want populier en kasteel trekt aardig wat volk aan. Ik passeer nog wat dijken en kom een half e-bike fietsenfabriek tegen maar in de verte zie ik mijn bestemming al liggen. Ook een fantastisch mooie stad, Zutphen. Ik loop over de dijk langs de IJsselstroom en zie treinen over de prachtige (wederom!) IJsselspoorbrug rijden. Ik loop hier onderdoor en klim de naastgelegen (oude) IJsselbrug op. Via een woonwijk en een stukje stadscentrum bereik ik het station van Zutphen. Ook nu weer onder de indruk geweest van wat je onderweg ziet en hoe gemakkelijk je kilometers maakt en je bestemming bereikt. Tijd voor een koud biertje!

VAN: Station Zutphen
NAAR: Station Brummen
AFSTAND: 16,31 KM
DATUM: woensdag 10 maart 2021
STERREN: ***

 

Niet ‘s werelds meest spannende route maar ontspannend is het wel. Via het centrum van Zutphen en een smal steegje loopt de route naar de Vispoort. Met een park, haven en eigen straat. Met de IJssel aan je rechterhand en residentie aan je linkerhand bewandelen we de dijk tot aan de Nieuwe IJsselbrug. Het mag dan wel Nieuw zijn, het is niet echt een schoonheid. Wel brengt het ons naar de overkant en na te zijn uitgewaaid en geterroriseerd te zijn geweest door gemotoriseerd verkeer lopen we al snel weer in alle rust over de Brummense Bandijk. Maar we zijn er nog niet, doorstappen dus. Over mooie dijkjes, langs prachtige huizen loopt de stappenteller door.

Het volgende is optioneel maar de moeite waard als je het niet erg vindt om zelf te zoeken naar de juiste ingangen en door bosjes kruipen je blij maakt. We nemen de afslag Weg naar Het Ganzen Ei. Na een stukje stappen ligt in de bocht een boerderij van Staatsbosbeheer/Natuurmonumenten. Voorbij de bocht en het einde van de boomrij tot aan de weg duik je het weiland in. Een beetje zigzaggen en slalommen kun je er een route vinden en het is mij gelukt om Haasjes, duizenden ganzen en zelfs reetjes tegen te komen. Je komt uiteindelijk weer terug op de Weg naar Het Ganzen Ei. Je kunt er ook voor kiezen een pad richting de IJssel te nemen en daar te ontspannen. Aan het eind lopen we de zelfde weg weer terug tot daar waar we de Weg naar Het Ganzen Ei namen. We vervolgen onze weg naar Brummen en slaan dus linksaf. Als de dijk en een fietspad elkaar raken vervolgt de route zich over het fietspad. Misschien leuk om te weten, op dit ‘kruispunt’ kun je verse eieren kopen bij de boerderij. Neem dus kleingeld mee als je daar goesting naar hebt. Niet veel later kom je uit onder de N348 en loop je via het dorp Brummen naar het treinstation. Geen grote wandeling, maar wel weer een traject afgevinkt.

VAN: Station Brummen
NAAR: Station Dieren
AFSTAND: 21,25 KM
DATUM: woensdag 18 november 2020
STERREN: *****

 

Als je op het perron staat van station Brummen heb je al het gevoel van vrijheid. Het dorp inlopen hoeft, de kompas geeft de richting van de Veluwe aan. Ik loop langs Kasteel Engelenburg, nu een zeer chique hotel en gevestigd in een 17e-eeuws kasteel met slotgracht, groot landhoed en golfbaan en elegante horeca voorzieningen. Bij het vervolgen van het pad heb je mooi zicht op de golfbaan. Met het kasteel in de rug loop ik richting de Rhienderense Beek. Over landweggetjes en door een bos over het Hallsepad naar het dorpje Hall. Via de oude begraafplaats en de Dorpsstraat naar de Zwarteweg, een geel zandweggetje. Een tijd later steek ik het spoor over van de Veluwse Stoomtrein Maatschappij en loop ik de Markvoortbossen in. Een stuk verder over het zandpad banjeren loop ik langs het Heidekapel. Een Nederlands Hervormde kerk, mooi vormgegeven in een mooie omgeving. Als je behoefte hebt aan groen, dan loop je goed. De Veluwezoom loop je zo op. Een stevige maar prachtige wandeling door groen, groen en groen. Zelf ben ik een uur lang niemand tegengekomen. Wat heerlijk! Pas toen ik dichterbij Dieren kwam, kwamen de wandelaars weer tevoorschijn. Via de Carolina Berg loop ik naar het station. De klim aan het eind was nog wel een pittige. Maar de moeite waard. Het vervolg van Dieren naar Rheden loopt ook over de Carolina Berg. Dus geen paniek als je ‘m nu gemist hebt.

VAN: Station Arnhem Centraal
NAAR: Station Elst
AFSTAND: 14,94 KM
DATUM: maandag 22 maart 2021
STERREN: ****

 

Arnhem Centraal Station. In 2015 opgeleverd en winnaar van onder andere De Nationale Betonprijs (2015) en de Architizer A+ award (2016). In de centrale hal waar de wandeling begint zal de ‘wokkel’ zoals de lokale bevolking het noemt wel direct opvallen. De Fronttwist (wokkel dus) draagt het schaaaldak constructie. Via het trolleyplein voor het station beklimmen we de Nelson Mandelabrug, over de Nederrijn. Eenmaal overgestoken nemen we de trap naar beneden en kun je ook goed zien wat er onder de brug hangt.

HUIZEN – WIND – DE STROOM – DE VERTE – DE UTOPIE – INDONESIE – DE BOTEN – DE ZEE – BLAUWE LUCHT (1993 tijdens het evenement Sonsbeek ’93 door Rémy Zaugg)

Langs het oude ‘t Veerhuis Meijnerswijk door de uiterwaarden van de Nederrijn. Om de plas van Bruil heen door het gebied Meinerswijk. Dit gebied is erg interessant. De vroegste sporen van bewoning van het gebied gaan terug tot de tijd van het Romeinse Keizerrijk. Maar ook recentere geschiedenis is er geschreven. Zo is er nog het een en ander terug te vinden van de IJssellinie, de verdedigingslinie die liep van Nijmegen tot aan Zwolle. Naast de prachtige natuur ook nog geschiedenis te vinden dus. Wijk gerust een beetje af van de route, want niet alles kom je tegen, zolang je uiteindelijk maar op de Drielse Dijk uit komt. Loop bijvoorbeeld om voor de Oud Romeinse Vesting. Via de doorlaarbrug loopt de route verder via het Hannestraatje en Romeinse Tuin De Steenen Camer. We volgen eigenlijk sinds de doorlaatbrug, vlak voor de Drielse Dijk De Romeinse Limespad al. Al zullen we maar een klein stuk volgen, wel leuk om te weten. Langs de spoordijk lopen we onder station Arnhem Zuid door. Parelel aan het spoor lopen we door een groenstrook richting Elst. Volg de route op papier of GPX bestand. Niet alle kaarten herkennen het volgende stuk. We volgen het pad door weilanden en komen uit bij een nieuwe spoorbrug en lopen zo Park Lingezegen binnen. Dit park loopt tussen Elst en Arnhem Zuid en brengt ons naar Elst en daarmee ook het station.

VAN: Station Elst
NAAR: Station Nijmegen Dukenburg
AFSTAND: 19,89 KM
DATUM: zaterdag 3 april 2021
STERREN: ***

 

Station Elst, ook al ziet het er klein uit, best een druk station. De spoorlijn is er best druk en je hebt zelfs een afsplitsing naar de betuwelijn (Tiel) en de betuweroute. Maar wat ook een leuk feitje is, is dat op station Elst zanger Pierre Kartner is geboren. Zijn vader was er destijds stationschef. Via het stationsplein aan de achterzijde verlaten we het station. Vroeger vond je hier rangeersporen, nu een betegeld terrein. Al snel is het gedaan met de rust want we lopen over de Aam langs de Nieuwe Aamsestraat richting de snelweg A325. Eenmaal overgestoken kom je dan uit op de Rijnwaalpad, een fietssnelweg tussen Arnhem en Nijmegen. Omdat het fietspad wat lager ligt dan de weg is het verstandig om via de weg mee naar beneden te lopen. Zonde om hier je been al te gaan breken.

Als je goed oplet kom je het Vierdaagsebos tegen. Aangelegd ter gelegenheid van de 100e Nijmeegse Vierdaagse in 2016. Blijf de fietssnelweg volgen en loop onder de Betuweroute door en zelfs het knooppunt Ressen passeer je zonder moeite. Even van het fietspad af om linksom sportclub Bemmel te lopen. Als je geluk hebt (of pech) is er net een voetbalwedstrijd gaande. In het kerkdorpje Ressen (130 inwoners) vind je een van de oudste kerken van Nederland.

We lopen Lent binnen en naast een bioscoop tref je ook de Lentse Plas aan, een prima pauzeplekje op het strand. Via een bruggetje lopen we naar door de gemeente Nijmegen geannexeerd buurtgemeenschap ‘t Zand en zie je de uitbreiding van Lent goed zichtbaar. Uiteindelijk loopt de weg tot Fort Lent, aan de oever van de Waal. Een evenementen locatie voor al uw feestjes en partijen. De weg loopt door naar het stadseiland (veur-Lent), op de Oosterhoutsedijk vind je wat horeca met prachtig terras of take-away.

Treinen kruipen over de spoorbrug, en links zie je de stad Nijmegen mooi liggen. Hier geraken wij nu, want de route loopt door naar de wat nieuwere brug over de Waal, de oversteek. Tussen de Spoorbrug en de Oversteek in zie je links de oude fabriek van Honig liggen. Nu een leuk cultureel gebeuren inclusief bierbrouwer. Leuk om eens langs te gaan. Als we de oversteek gemaakt hebben en per trap weer beneden zijn lopen we naar we tussen de Waalhalla (ja echt) en Cultuurspinnerij De Vasim in. Aan de linkerkant vind je een trappetje naar beneden en we snijden een stukje af. Ondertussen zie je de graffiti kunsten al verschijnen. Van Uiterwaarden en de Waal naar industrie. Dat is wat waar we nu naar onderweg zijn. Via de Weurtseweg en de Weurtse Sluis lopen we over de Westkanaaldijk. Op de grens met het dorpje Weurt. Het fietspad wordt smaller maar een wandelpad verschijnt op de dijk. Met grote cargo schepen links en autogarage bedrijven rechts volgen we de Maas-Waalkanaal tot aan de N326. Een gouden M doemt op en ook zie je de treinen passeren. Station Nijmegen Dukenburg ligt verstopt achter de meubelboulevard.