Spanje: Met de TGV naar Catalonië

Reisdatum: 13-15 maart 2018
Bestemming:
Reus, Spanje
Transport: trein

Parijs

Het is 20u55m40s en ik blaas hard op mijn conducteursfluitje. De deuren van de trein sluiten en ik geef mijn machinist een vertrekbevel. We rijden Assen uit en zijn onderweg naar Groningen. Daar aangekomen groet ik de laatste reizigers en fiets snel naar huis. Mijn tas moet ik nog inpakken want de volgende ochtend stap ik redelijk vroeg alweer in de trein voor een leuk reisje.

Mijn reis begint op station Haren, en om 06:44u rijdt mijn trein keurig op tijd richting Assen. Mijn reis is begonnen. De eerste overstap heb ik direct al op station Assen, en ik stap daar op de Intercity naar Schiphol Airport. In de Intercity naar Schiphol Airport tref ik mijn reisgenoot, vriend en oud-mentor Jaap. Op Schiphol Airport lopen we naar de NS International Lounge voor een bak koffie (of twee) en we vervolgen onze reis per trein.

V: 06.44 Haren
A: 08:56 Schiphol Airport
V: 09:34+26 Schiphol Airport
A: 12:35+20 Paris-Nord
V: 19:07 Paris-Lyon
A: 22:36 Montpellier

Dankzij een goede deal reizen wij met Thalys in de 1e klasse en krijgen we koffie en ontbijt uitgeserveerd aan onze zitplaats. Wat een heerlijk ontspannen reis. Vlak voor één uur ‘s middags komen wij aan op Gare du Nord en hebben we maar liefst zes uur vrij te besteden in Parijs. Eerst met de RER trein alvast richting Gare de Lyon waar onze volgende trein van vertrekt. Hier stoppen wij onze tassen in een locker en vervolgen onze weg per voet langs de Seine naar de Notre Dame.

Ne het bewonderen van toeristen en natuurlijk de Notre Dame zelf willen we nog naar de andere kant van de stad, om het uit travertijn opgetrokken Sacré-Cœur te aanschouwen. We laten ons oppikken door een Uber om tijdwinst te maken en bewonderen al snel de Sacré-Cœur en natuurlijk de wijk Montmartre. We eten een crêpe en drinken ergens een (te duur) biertje. De tijd loopt snel door en dus moeten we alweer aan de wandel richting een metrostation om terug te reizen naar Gare de Lyon. Zes uur Parijs incl reistijd is niet heel veel, maar genoeg om wat te zien. Nu nog piepvrij door het detectiepoortje bij het bagagedepot en we kunnen weer verder. Op naar Montpellier met de TGV, onze eindhalte van vandaag.

Montpellier

Het voordeel van reizen per trein is toch wel dat je het landschap zichtbaar voorbij ziet razen (al valt dat na zonsondergang nog wel tegen). Je hebt meer het gevoel dat je echt aan het reizen bent, je bent onderweg naar een bestemming. Ook een (groot) voordeel van reizen per trein (of bus) is dat je je reis meer kunt gaan samenstellen en dus kunt opbreken. Zo hebben wij dus de gelegenheid gehad om een paar uur in Parijs door te brengen en een dag (en twee nachten) in Montpellier zijn.

Onze TGV komt rond half-elf ‘s avonds tot stilstand op het station van Montpellier. We checken in bij onze accommodatie en op aanraden van de manager drinken we een biertje in een nabij gelegen Australian bar (Ayers Rock Montpellier). Een brede en grote uitsmijter staat voor de deur en bekijkt ons aandachtig van top tot teen. Hij kan ons aan, en wij zien er natuurlijk super vriendelijk uit en we mogen dan ook naar binnen. De gemiddelde leeftijd in de bar gaat gelijk omhoog want de rest van de aanwezigen heeft ongeveer de leeftijd van zeventien jaar. Met harde beats uit de boxen proberen we een biertje te bestellen. Proost!

een scheve bril, met recht bier.

Jaap is een fanatiek hardloper, dus voor deze gelegenheid heb ik mijn hardloopschoenen meegenomen. Met het bier nog heen en weer aan het klotsen in mijn maag joggen we langs de rivier Lez en ondertussen schijnt de ochtendzon behoorlijk fel en begint het zweet ook aardig te lopen. Na een dikke 7 kilometer en nog een slok koffie gehad te hebben is die behoefte, samen met een verfrissende douche wel groot. Schoon en wakker ontbijten we in de Zuid Franse zon op het terras van een Italiaan en krijgen we een heerlijke salade voorgeschoteld. Koffie zit inmiddels in het systeem, en zonnig weer maakt meer dorstig.

[insert geluid van helikopters] Er cirkelen de hele tijd helikopters over Montpellier. We zijn onderweg naar het Royal Place of Peyrou maar dat is blijkbaar gesloten. Politieagenten staan voor de hekken en een helikopter zet de landing in. We lopen een rondje door de oude binnenstad maar met een hels kabaal van de helikopters dus. We lopen per ongeluk weer langs de Royal Place of Peyrou en we zien dat er mensen lopen, maar net op het moment dat we het hek door willen worden we teruggefloten. Het terrein is zeer kort open geweest voor publiek maar wordt nu weer gesloten, op naar de botanische tuin, maar ook die is gesloten. Maart is nog niet echt de meest gastvrije maand voor toeristen. Maar niks te klagen natuurlijk. We lopen onder een heerlijk zonnetje, op 14 maart 2018 gewoon in ons t-shirtje buiten. Vier keer links en we staan voor de derde keer bij Royal Place of Peyrou. Drie keer is scheepsrecht, want we mogen naar binnen en aanschouwen dan ook direct het Aqueduc des Arceaux. Een prachtige aquaduct uit 1722 in Romeinse stijl. Van de oorspronkelijke 9 kilometer maar vandaag de dag staat er nog een meter of 800 van overeind, en met z’n 800 meter lengte en 22 meter hoogte nog steeds indrukwekkend om te zien.

Je krijgt best wel trek na een dag toerist spelen. We komen langs Tripti Kulai, een volledig vegetarisch restaurant, en lopen naar binnen. Er zit (nog) niemand binnen, maar aan de muur hangt wel een spiritueel leider. We gokken het erop en bestellen een biertje. Helaas serveren ze ons een alcoholvrije malt-bier, en echt drinkbaar is het niet. Na de veganistische hap (prima te doen) wel snel door naar de Ierse pub. Want het is echt tijd voor een pint of beer. De slingers voor Saint Patrick’s Day worden ondertussen opgehangen en ik besef me ineens dat we aankomend weekend zonder Ierse pub op een Spaans bergje zitten. Geen Saint Patrick’s Day viering, maar ter compensatie nog een extra pint in Montpellier. Santé.

Barcelona

Het is 15 maart en om 09:35u vertrekt onze Hogesnelheidstrein naar Barcelona. Aan boord lopen een Franse en een Spaanse conducteur en beiden hebben moeite met het scannen van ons vervoerbewijs. Nota bene gekocht bij NS International zelf. We worden er gelukkig niet uitgeknikkerd. de Spanjaard heeft nog een modernste apparaatje bij zicht en keurt ons vervoerbewijs alsnog goed. Ondertussen zoeft het prachtige landschap voorbij en een drie uur later stappen we alweer uit en zijn we gewoon in Barcelona. Aan het loket van Rodalies Catalunya kopen we nog ons treinkaartje voor het resterende stuk naar een bergdorpje bij Reus in de buurt. Maar eerst nog even genieten van de zon, onze trein vertrekt pas over 55 minuut en rijdt maar drie keer per dag. Van Barcelona tot aan Tarragona rijdt het boemeltje langs de Middellandse Zee (links van de rijrichting zitten) en voorbij Tarragona slaat het rechtsaf de bergen in. Wederom niks te klagen qua uitzicht. Wij genieten van een paar dagen in een hutje op een niet nader te noemen berg met een leuk groepje. Proost!

Naar Spanje met de trein? Hier volgen wat tips

Eerste gedachte van veel mensen is dat de trein van Nederland naar Spanje erg duur is, en dat je eeuwig onderweg bent. Maar is dat wel zo? Om te beginnen met de prijs, nee het hoeft niet duur te zijn. Als je slim en vroeg boekt is het heel goed betaalbaar.

Amsterdam-Parijs met de Thalys
Tickets voor de Thalys kun je al vier maand van te voren aanschaffen. En de vanaf prijs is 35€. En héél soms zijn er zelfs speciale Promo aanbiedingen.

Parijs-Barcelona met de TGV
Tickets voor de internationale TGV van Parijs naar Barcelona gaan vier maand van te voren in de verkoop. Hoe eerder je boekt, hoe goedkoper je tickets. Als je geluk hebt kun je al tickets vinden voor 39€ 2e klas en 49€ 1e klas. Maar vaker zul je rond de 59€ zitten.

Conclusie
Je kunt dus vanaf een Thalys Station (Amsterdam, Schiphol, Rotterdam) in Nederland naar Barcelona reizen vanaf 74€. De reistijd zou sneller kunnen met een betere aansluiting want de huidige overstap in Parijs (vn Gare du Nord naar Gare de Lyon) kost extra tijd, reken zeker op 30 tot 60 minuut overstaptijd. De beste en meest ontspannen reismogelijkheid op dit moment is met de Thalys van 09:17u uit Amsterdam te vertrekken. Je komt dan om 12:35u aan op Gare du Nord in Parijs. En je hebt dan 1,5 uur om de overstap te maken naar Gare de Lyon, en je kunt er dan zelfs nog lunchen ook. Vanaf Gare de Lyon neem je om 14:07u de TGV en je bent dan om 20:34u in Barcelona (Sants). Reistijd is van Amsterdam, inclusief royale overstap in Parijs bijna 11,5u.

kan het leuker?
Ja, drie maand voor vertrek te boeken vanaf Paris Austerlitz, de nachttrein naar Toulouse. Elke vrijdag en zondag-avond en daarnaast ook dagelijks in vakanties. Je vertrekt rond negen uur ‘s avonds uit Parijs en komt ‘s morgens rond zes uur aan in Toulouse. Daar kun je overstappen op een trein naar Barcelona. Je benut je reistijd optimaal, maakt een bijzondere reis en bespaart op een hotel-overnachting.

Geef een reactie

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.