De allerlaatste CNL

De allerlaatste CNL

Mee met de slaaptrein vanuit Amsterdam. Dat stond nog op mijn to-do lijstje. En dan komt het bericht bij mij binnen dat de Deutsche Bahn gaat stoppen met deze trein. 9 december 2016 reed de allerlaatste City Night Line vanuit Nederland. En met die trein reis ik samen met collega Edwin mee naar Basel.

Ik ontmoet Edwin bij Perron 4/5 op het station van Amersfoort, en na een hapje en een drankje reizen we naar Amsterdam Centraal. Op het eerste perron, bij spoor 2 staat de trein al klaar. En niet alleen de trein, maar ook een cameraploeg van Hart van Nederland, een heleboel liefhebbers, spotters en nog meer pers. We nemen met elkaar afscheid van de CNL, de nachttrein van en naar Nederland. Een paar minuten te laat vertrekken we met een hoop kabaal uit Amsterdam. We worden uitgezwaaid met sterretjes, flitsende camera’s en mee rennende mensen. Ondertussen trek ik een blik bier open, het is natuurlijk een bijzonder ritje. Ik ben blij met mijn buurman Marcel. Hij heeft een paar flessen speciaalbier meegenomen voor deze mooie gelegenheid en het duurt ook niet lang voordat we we op de gang staan te proosten.

Met een lichaamslengte van 1meter96centimeter is het aardig krap in het bedje. Maar het is mij toch gelukt om nog wat slaap te pakken. Ik kan mij herinneren dat de trein ergens werd losgekoppeld, wat heen en weer werd gerangeerd en weer werd aangekoppeld. Maar dat kan ook een droom zijn geweest. Alhoewel.. Nadat we wakker werden gemaakt door de conducteur, die met verse koffie en verpakt broodje aan de deur staat, en ik ook weer geaard was, viel mij op dat de samenstelling van de trein veranderd was. We zitten ineens vast aan de CNL uit Hamburg. Met piepende remmen komen we aan in Basel, de eindbestemming van de trein. Met tranen in onze ogen stappen we uit, want het is zo koud dat de slaap op onze gezichten spontaan bevriest. Half zeven op een zaterdag ochtend in Basel, wat doen we hier?

Basel? Nee, Zurich.
In sneltreinvaart neem ik jullie verder mee. We dwalen de ochtend wat rond in Basel, maar het is koud, heel koud. We zien de nog gesloten kerstmarkt, maar ook een warm en prachtig postkantoor waar we natuurlijk extra lang binnen blijven. En als de zon opgekomen is lopen we nog over een lokale markt. Na wat zigzaggend door Basel te zijn heen gelopen zijn staan we op het andere station. Waar de CNL ons nog op Basel SBB dropte, zijn wij nu op Basel Bad Bf. En dat volgt hier gelijk een gratis tip: Wil je vanuit Nederland met de (rechtstreekse) ICE naar Basel? Boek dan je ticket (vanaf 3 maand van te voren) naar Basel Bad Bf. Dat bespaard je behoorlijk wat euro’s. Check het zelf maar ;-).

Vanaf het Duitse Basel station (Bad Bf.) nemen we de tram terug naar Basel SBB, en daar aankomen staat er gewoon een TGV op ons te wachten. Dus reizen Edwin en ik per TGV door naar de stad Zürich. En het station van Zürich krijgt gelijk 10 punten, met een geweldige kerstmarkt, en de warme glühwein. O hemeltje aarde.

Zürich is een moderne stad, waar je je prima kunt vermaken. En dat doen wij ook zeker. Na een wandeling door de stad, zijn onze benen best moe. Dus gaan we aan boord van een rondvaartboot, om tot rust te komen met de zon in onze gezichten terwijl we het landschap en de stad aan ons voorbij laten gaan. Helemaal geen verkeerd idee was dat. Want eenmaal uitgerust, en op de wal lopen we richting ons hotel. Wel blijven opletten, want we worden nog bijna aangereden door de kerstman, die in Zürich blijkbaar zijn eigen tram heeft. Na zo’n treinrit, een lange dag en het avond eten is er niets lekkerder dan ontspannen in een Spa. En mocht je dan toch in Zürich zijn, kijk dan niet te lang naar je bankrekening, maar ga wél naar de Zurich Thermal Baths & Spa. Wat heerlijk, wat een locatie en wat ontspannend.

Luzern
‘s Morgens aan het ontbijt zitten we nog een beetje in dubio. We willen een dagtrip naar een andere stad en twijfelen tussen Luzern en Bern. De hotelmanager is doorslaggevend, die zegt dat we niet moeten twijfelen, en gewoon naar Luzern moeten gaan. Dus zitten wij al snel in de trein aan de koffie, onderweg naar Luzern. Een prachtige stad, verscholen in een indrukwekkend bergpanorama, met absoluut de nodige bezienswaardigheden. Oprecht een must-see, en aanrader. We bewandelen een van de oudste overdekte houten bruggen van Europa, de middeleeuwse kapelbrug. Uiteraard,  het is immers December, hebben ze hier ook kerstmarkten, en dat betekend.. Glühwein. Al slingerend vervolgen wij onze weg, en omdat de rondvaart ons in Zürich wel is bevallen, doen we er ook een in Luzern. Adembenemend. Must-do!

Ook het (kop)station ligt op een indrukwekkende plek. Je stapt uit en geniet al van de prachtige ligging. Helaas is het oude station ten onder gegaan aan een grote brand (1971), enkel de toegangsportaal is overeind gebleven, en staat er nog steeds (foto rechtsonder). Luzern is zeker vanuit Bern of Zürich een ideale stad voor een dagtrip. We zitten alweer in de trein terug naar Zürich, maar duiken nog wel even de kroeg in. Proost.

Na een goede nachtrust hebben we nog een ochtend en middag te besteden. ‘s Morgens scoren we nog hemelpunten door de Grossmünster-kerk te bezoeken. Zelf beklim ik nog één van de twee torens en geniet van het prachtige uitzicht. Wederom een dag met een blauwe lucht en een aangename zon. En er is weer ergens een kerstmarkt. Hupsakee, na de glühwein is het ook wel eens tijd voor een biertje. En onder genot van dat biertje, en de zon zit ik met Edwin naast de ijsbaan, te kijken hoe mensen rondjes schaatsen (al dat niet met een pinguïn). Nog heel even, en dan gaan we naar Kloten.

Kloten? Ja, Kloten. Daar ligt namelijk Airport Zürich. En daar staat het Easyjet vliegtuig klaar om ons naar Amsterdam te brengen. Met superleuk boordpersoneel trouwens. Met een grote glimlach, en een gezonde zonnige kleur op mijn gezicht stap ik in Amsterdam weer het vliegtuig uit. Eindpunt van een mooie reis. Ik ga de CityNightLine wel missen. Al is het alleen al vanwege de zomerse drukte op het perron in Amsterdam. Maar we hebben gelukkig een snelle ICE verbinding vanuit Nederland naar Basel. Dus het is nog steeds per trein goed bereikbaar.

2 Comments

  • Bablofil

    21.04.2017 at 01:07

    Thanks, great article.

  • Jaap

    13.03.2017 at 16:26

    Leuk stukje Bram, lekker vlot geschreven. Het lijkt mij leuk om zelf een keer per spoor ontspannend naar Zwitserland te gaan. Gr. Jaap