HC en MCN op reis (1)

Reisdata: 12-17 mei 2017
Route: Oslo-Frederikshavn-Århus-København-Hamburg-Groningen

“Welcome onboard flight 1257 to Oslo” roept de stewardess door de boordintercom van het vliegtuig. We zijn nog een beetje aan het bijkomen van het indrinken op Nederlands meest gezellig luchthaven-pier, pier M, op Schiphol. Een halve liter bier voor maar €5,25. Daar kunnen we de komende dagen alleen maar van dromen. Het is een drukke vlucht, op deze grijze dag in Mei. En gelukkig hangen we al snel ergens in de lucht, en vliegen we zelfs over Groningen heen en niet veel later zien we sneeuw. We zijn in Noorwegen!

Vijftig kilometer verwijderd van Oslo worden we gedropt. We zoeken een treinstation op en besluiten met de Noorse Spoorwegen (de NSB) te reizen naar Oslo stad. We lopen vanaf het centraal station in Oslo naar onze AirBnB locatie. En bellen aan bij een gezin, inclusief nieuwsgierige en lawaaierige kinderen… er zijn ergere dingen (onbetaalbaar bier bijvoorbeeld). Gelukkig hebben we nog twee tax-free sixpackjes op de airport gekocht en die laten we mooi op temperatuur komen op het balkon. Want Noorwegen is koelkastkoud.

Na het droppen van onze bagage, lopen we een rondje door de stad. ‘Psssst’ klink het vanuit een hoekje. We lopen op de Møllergata en er worden ons illegale hamburgers aangeboden. Dat slaan wij niet af, en dus lopen we naar binnen. Een druk, eenvoudig maar toch leuk zaakje. Er wordt hard gebakken en gewerkt en het smaakt ons ook wel eigenlijk. Als we na het eten weer verder lopen, en de zon toch wel aangenaam aan het schijnen is, en we ook dorst hebben gekregen ploffen we op een wonder-boven-wonder terrasplekje in de zon. Kan jeg fĂĄ en øl?

Zon zeg je? Je had het toch over sneeuw? Ja, en daarom zijn we de dag erna ook naar Holmenkollen gegaan. Je weet wel, daar waar de Olympische Winterspelen in 1952 gehouden werden. Inclusief skischans, mooi uitzicht over Oslo en sneeuw. echt waar.

Uw hoofdconducteur en machinist in de sneeuw. Hier in de wijk Holmenkollen, in Oslo (Noorwegen).

Van sneeuw krijg je dorst, dus we zochten een plek op waar we een biertje konden drinken. We vroegen om voorschot van ons salaris en konden een biertje bestellen in een of andere club. We hebben natuurlijk nog wel meer dingen gedaan. Zo zijn we nog de wijk Grønland ingeweest, hebben we op het dak van de lokale Opera gestaan en hebben we heel veel beelden gezien in de Vigeland-Aanleg, in het Frognerpark en zijn we nog in het (gratis) Armed Forces Museum geweest. Pas op onze laatste dag kwamen we een kroeg tegen met betaalbaar bier. Café Fiasko vlak naast het centraal station. Met bijzondere ontmoetingen, zoals een vrouw die zei haar laatste trein gemist te hebben (in de middag) en waarna ze besloot vieze zoete geurtjes rond te gaan spuiten. Maarja, het bier was er wel goedkoop (slechts €7,25 per halve liter).

‘s Avonds gaan we aan boord van Stena Line naar Denemarken. Met een prachtige zonsondergang varen we De Baai Van Oslo uit. Het is zondag-avond en de boot is erg rustig. Veel locals gaan juist op zaterdag-avond de overtocht maken. Maar meer vanwege de goedkopere drankjes. Op deze boot is van alles, denk aan een danszaal, natuurlijk een bar (met piekuur) maar ook zelfs een echte party-verdieping. Deze avond geen feest en open bar maar wel toegankelijk en met flink plakkende plakvoer. Wij drinken de laatste blikjes bier op, genieten van piekuur en zoeken even later onze hut op. Als we wakker worden zijn we of aan het zinken of aangemeerd in Frederikshavn.

saai uitzicht
prachtig uitzicht
Mcn Gerrie: “Asjemenou!”

Frederikshavn it is. We lopen op deze maandag-ochtend eerst 5 kilometer over de loopbrug vanaf het schip en lopen door het (gesloten) stadje naar het station. We pakken de trein naar Århus, een havenstad aan de noordoostkust van Jutland waar we 2,5 uur later aankomen. We lopen de stad in en gaan Lunchen. Daar kan ook prima een bier bij en we zijn zeer tevreden over deze Deense prijs van €4,03 voor een halve liter. We bewonderen de stad, en ik kan het aanraden om naar de stad Århus te gaan. Later op de middag pakken we weer de trein, en reizen we verder naar onze bestemming København.
Ergens tussen Ă…rhus en København horen we een ‘boem’ en voelen een lichte schok. De conducteur loopt 2 keer heen en weer, en waar wij eerst nog in de kreukelzone, direct achter de machinist zaten blijkt deze plotseling van de aardbodem verdwenen te zijn. Sterker nog, de gehele cabine is weg en functioneert nu als doorloopkop. Als de conducteur voor de derde keer langs loopt houden we hem halt en vragen we maar even wat er net allemaal gebeurde. En naast tekst en uitleg kregen we er gelijk een rondleiding bij. En zie je onze zetels? tweede klas hè! Nou’ja, eigenlijk eerste klas, maar de Denen hadden treinen besteld bij een of ander niet nader te noemen Italiaans treinbouwer, en die zijn -zoals de conducteur het zei- nogal kut. Dus die zetten ze alleen in als het echt niet anders kan, en tot die tijd rijden ze met deze mooie fijne oude treinen waar te veel eerste klasrijtuigen van zijn. Hebben wij geluk. En luxe zitten en onze bestemming bereiken met een betrouwbare trein.

Aangekomen in København lopen we een rondje station – Københavns HovedbanegĂĄrd. Dat is best een mooi station namelijk. En ondanks dat HovedbanegĂĄrd het hoofdstation is, is het nabij gelegen Nørreport Station een stuk drukker qua reizigers. We maken een wandeling en komen uiteindelijk uit bij Fristaden Christiania. Dat behoeft verder geen introductie, iedereen kent het. En via een metro zonder chauffeur keren we weer terug bij ons Hostel. Waar we maar eens kijken of er nog wat in het fust zit.

Ooit eens met trein en al de boot opgereden? Nee? Dan heb ik de volgende aanbeveling voor je. Neem de rechtstreekse trein København-Hamburg die via Rødby (Denemarken) en Puttgarden (Duitsland) gaat. De trein rijdt dan de veerboot op. Zowel een speciale Duitse ICE als de Deense IC trein rijden deze route. In het hoogseizoen is een zitplaatsreservering overigens wel aan te raden. Eenmaal op de boot moet je de trein uit, wat best leuk is natuurlijk. Zo kun je even een rondje lopen, uitwaaien en winkelen aan boord. Benieuwd hoe zo’n trein de boot op en afrijdt? Check dan even deze youtube video. Overigens wordt er een tunnel gebouwd, dus het is nog maar de vraag hoeveel jaar de boot en trein samen werken.

Terug in de trein, terwijl we de boot af zijn en het Duitse landschap voorbij schiet fixen we een overnachting in Hamburg. We eten in Hamburg vegetarische braadworst, en bezoeken bierbrouwer en biershop Ratsherrn. Met een pretpakket terug naar het hostel waar je geen eigen drank mag meenemen. ‘s Avonds doen we een rondje Reeperbahn, worden een paar keer aan onze mouwen getrokken, maar we besluiten een eurocafĂ© in te duiken. Flesje Astra bier voor 1 euro. Later belanden we nog in een Ierse Pub en raken we aan de praat met een grensbewaker die controles uitvoert op de grens Duitsland/Polen. Voor zijn werk moet hij in Hamburg zijn en hij verteld ons dat veel Nederlandse auto’s bij hun de grens oversteken. Vaak bij controle blijken die dan gestolen te zijn. Wij hebben hem natuurlijk gevraagd extra goed op te letten als een NS geel/blauwe trein de Duitse grens naar Polen oversteekt. Je weet maar nooit. Het was zo’n goed gesprek dat we voor een gesloten U-/S-bahn station komen te staan. Dat wordt dus 5 kilometer terug lopen.