Typisch Parijs

Als je Parijs zegt, hoor je al vrij snel de zinnen ‘stad van de liefde’ en ‘lichtstad’ voorbij komen. Dat zou typisch Parijs zijn. Maar is dat eigenlijk wel zo? Bij mijn bezoek aan Parijs vond ik stad van de liefde niet heel erg gepast of had ik misschien de smog in mijn neus wat minder moeten vervloeken? Lichtstad, het eeuwig wachten voor het voetgangerslicht, bij de vele oversteekplaatsen. Ze kleuren bijna non-stop een rood, wordt dat bedoeld met het licht van de stad? Ik denk dat autostad wel een goede benaming is. Alhoewel ik er ook dan weer niet graag met de auto wil rijden, de spits lijkt non-stop. Sommigen noemen Parijs ook wel stad van de mode. Als ik mezelf beoordeel ben ik niet echt modebewust bezig en draag ik voornamelijk een klofje wat ik ‘s morgens bij het opstaan wel praktisch vind bij de dag. Het enige moment dat ik enigszins goed gekleed ben, is als ik mijn conducteurs uniform aantrek. Maar die had ik natuurlijk niet meegenomen.  En dan ondanks mijn outfit werd ik in Parijs toch regelmatig aangestaard en gescreend op straat. Zoekende ogen rollen over mijn lichaam en toebehoren totdat mijn ogen in zijn blikveld komen. Ik had nou niet de indruk dat het scouts waren van een modemerk, maar eerder scouts van één van de zakkenrollersbende welke actief zijn in Parijs.

Is Parijs echt zo’n waardeloze stad? Nee, zeker niet! Parijs is een stad wat je absoluut eens gezien moet hebben. Waar veel, heel veel te beleven is en voor ieder wat wils te doen is. Bovendien is Parijs makkelijk bereikbaar vanuit Nederland. Met de Thalys reis je in 3u18m van Amsterdam Centraal via Schiphol, Rotterdam, Antwerpen en Brussel naar Gare du Nord. Een prima verbinding en Thalys heeft vaak goede prijzen beschikbaar. En hoe eerder je boekt hoe goedkoper het ticket. Voor de totale ervaring heb ik in comfort 1 gereisd. Dat betekend ontbijt, lunch, diner (afhankelijk van het tijdstip), drankjes , krant en traag internet inbegrepen zit in de prijs. Attent personeel zorgt de hele rit voor je. Ik mis ze nu al.

Aan de voet van de Montmartre heb ik via Airbnb een appartement gehuurd voor 3 dagen. Een prima locatie om Parijs te verkennen, al is het bekende centrum toch wel een dik half uur lopen. Maar diverse metro-stops liggen om te hoek. Bovenop de Montmartre, nadat je de steile straatjes en trappetjes hebt overwonnen, kom je de Sacré-Cœur tegen. De Franse katholieken hebben ter nagedachtenis van de Frans-Duitse Oorlog (1870-1871) waarbij 58.000 doden vielen de Sacré-Cœur gebouwd. Mocht je te lui zijn om de trappen te beklimmen dan kun je ook gebruik maken van de ‘Funiculaire de Montmartre’ (kabelbaan).

20150731 15.56h Paris (filename-2015-07-31 15.56.19)

De meest bekende begraafplaats van Parijs is de Cimetière de Père-Lachaise, maar zelf ben ik naar de rustigere Cimetière de Montmartre geweest, ten westen van de Montmartre.  De Cimetière de Montmartre werd gebouwd in een oude open mijn, waardoor deze iets lager ligt dan het straatniveau. Meest bekende graven zijn die van de componist Berlioz, zangeres Dalida, schilder Degas, wetenschapper Foucault, danser Vaslav Nijinsky, schrijver Stendhal en schrijver Alexandre Dumas père (zie foto) van onder ander onder andere de drie musketiers en de graaf van Monte-Cristo. Een prachtige begraafplaats, zeker op een zonnige dag. Het meest bijzondere vond ik toch wel de brug van de Rue Caulaincourt welke er dwars overheen ligt.

Om Parijs toch nog een Nederlands tintje te geven kun je gaan fietsen. Er zijn ruim voldoende fietsen te huur bij bedrijfjes en je kunt gebruik maken van het Parijse fietsplan Vélib. Daarvoor heb je je een creditcard of pinpas nodig, en daarnaast een abonnement op het fietsplan. Meer informatie daarover kun je hier vinden. Wat ook leuk is, en wat ik zelf heb gedaan, is een fietstour onder leiding van een Nederlandse gids. Er zijn diverse mogelijkheden waaronder Paris by Bike. Zelf vond ik het een hele leuke manier van Parijs ontdekken en de de groep is niet groot (de groep zal uit maximaal 12 personen bestaan). Met de highlight tour kom je onder andere langs de Le Jardin du Palais-Royal, Le Louvre, Les Tuileries, St Germain des Prés Quartier, Latin / St-Michel, Nôtre Dame, L’Ile de la Cité / L’Ile St-Louis, La Place des Vosges en de Joodse wijk Le Marais. De fietstour is van 10:30u tot 14:00u. Er wordt halverwege ook nog gestopt bij een superleuke overdekte markt voor het “déjeuner”. Er zijn ook andere tours zoals een ‘Off Road’ tour.

20150802 16.32h Paris (filename-2015-08-02 16.32.03)
Terug naar de Joodse wijk. Mocht je een weekend in Parijs zijn let dan op dat op zaterdag de Joodse wijk niet bijzonder is, vanwege de sabbat. Op zondag daarentegen is er wel veel activiteit. En als je er dan toch bent loop dan ook langs L’As du Fallafel voor het beste broodje falafel van Parijs (en daarbuiten). Laat je overigens niet afschrikken door de rij wachtenden. Die staat er namelijk van ‘s morgens vroeg tot ‘s avonds laat. De medewerkers van L’As du Fallafel zijn hier goed op voorbereid en werken super efficiënt. Het is de moeite absoluut waard. Dus doen!

Dat Parijs en de Eiffeltoren bij elkaar horen is algemeen bekend. Dat het een toeristische attractie is ook. Lange, lange rijen toeristen staan onder de toren om tegen betaling naar boven te gaan. Je betaald per ‘verdieping’ en de eerste twee verdiepingen zijn ook per trap te doen (en sportief per trap is bovendien goedkoper dan onsportief per lift). Onder de Eiffeltoren lopen hordes illegale souvenir verkopers rondjes en zo af en toe trekken ze een sprint als de politie haar ronde doet. Zelf ben ik niet een groot liefhebber van massa-attracties, en ben daarom ook niet de Eiffeltoren in gegaan, maar de >6 miljoen mensen welke jaarlijks de Eiffeltoren bezoeken wel. De Eiffeltoren is in 1884 gebouwd als publiekstrekker voor de wereldtentoonstelling van 1889, en eigenlijk zou deze toren er niet langer dan twintig jaar blijven staan. De toren viel bovendien niet echt in de smaak bij de Parijzenaren maar bleef ondanks dat toch overeind. De toren was namelijk handig als radiotoren. De toren bleef open voor publiek maar er was niet veel animo. Pas sinds de jaren 60 is de toren weer populair geworden, tot op de dag van vandaag. Nu is het zelfs (een van) ‘s werelds meest bezochte attracties/monument. Leuk detail: De lengte van de Eiffeltoren staat niet helemaal vast. Want bij warm weer is hij 18 tot 20cm langer dan wanneer het koud is. Op papier is de toren 324 meter hoog.

FOTOALBUM: klik op de pijltjes voor volgende/vorige
Paris

 

Parijs: 31 juli tot en met 2 augustus 2015